Курси НБУ $ 39.23 € 42.44
Автобус-«невидимка» і пасажири-«смертники»: українсько-польський кордон у полоні контрабандистів

Волинь-нова

Автобус-«невидимка» і пасажири-«смертники»: українсько-польський кордон у полоні контрабандистів

25 та 27 квітня на телеканалі «1+1» вийшли сенсаційні передачі про Волинь. У програмі «Секретні матеріали» журналісти розповіли про контрабандний бізнес на українсько-польському кордоні в нашому краї: автобуси-«невидимки», незаконна торгівля підакцизними товарами, неписані правила для тих, хто перетинає кордон з контрабандним товаром і хто зобов’язаний їх контролювати. Найцікавіші фрагменти з цих сюжетів подаємо нижче

Роксолана ВИШНЕВИЧ


«Цигарки ховають навіть у волосся — цілий блок вміщається»
Що таке кордон з Європейським Союзом? Для одних — це рубікон, переступивши через який, потрапляєш у казковий світ, де панує справжній рай і суцільне щастя. Для інших за жовто-блакитними прикордонними стовпами починається світ розваг, розпусти і вседозволеності… Для тих, хто живе поруч, все набагато прагматичніше: для них кордон — це бізнес, більшою мірою нелегальний. Пішки, автомобілем — щодня сотні тисяч українців простоюють по 10–12 годин у черзі, щоб перетнути кордон. Через туристичні переходи возять тисячі тонн товару на мільйони доларів без розмитнення та сплати податків, а українська митниця за певну суму готова закривати на це очі. (Волинська митниця ДФС не погодилася з інформацією щодо незаконного переміщення великої кількості контрабандних цигарок та алкоголю, про що повідомив канал «1+1», і поширила з цього приводу офіційну заяву. — Ред.).



Чому прикордонні міста перетворилися в контрабандні офшори? Чому Володимир-Волинський живе не за законами, а за контрабандними «поняттями»?



Вічні черги на пропускних пунктах з України в Європу — результат того, що кордон повністю окупований контрабандистами. Контрабандну чергу на кордоні контролює поліція. У Володимирі-Волинському процвітає незаконна торгівля підакцизними товарами, підробленим алкоголем, а саме місто перетворилося на перевалочну базу контрабандистів. Усі знають імена і схеми прикордонних шахраїв. Але чомусь місцева влада не хоче з усім цим боротися.
Автобус «Локачі–Хелм» від автостанції відправляється без жодного пасажира, але на нього квитка не купите. Це — контрабандний рейс-«невидимка», який їде з Володимира-Волинського до найближчого Грубешова з наперед заявленими пасажирами. За даними прикордонної служби, за три місяці нинішнього року через пункт пропуску «Устилуг — Зосін» пройшло 2918 таких автобусів. Вони рухаються через кожні 30–40 хвилин і перевозять щодоби близько тисячі чоловік, які ховають на собі 2–3 тисячі (!) блоків цигарок. Навар на блоці цигарок — 200–250 гривень. Пляшка горілки в Польщі коштує близько 300 гривень. Попит на ці товари є завжди. Таким чином, кожен пасажир залежно від того, скільки має товару, може заробити за поїздку від 300 до 800 гривень.
Пачки цигарок ховають у жіночі колготки, обмотують довкола себе, як патронташ. Контрабанду маскують навіть у волоссі — цілий блок вміщається. Норма, яку можна перевозити, — дві пачки. Контроль передбачає прохід через металошукач, який реагує на фольгу упаковки. Контрабандисти завбачливо виймають її, а потім назад укладають сигарети. Хоча цигарки без фольги продаються тепер і в магазинах! Виявляється, такі автобуси митний огляд проходять без проблем — митник при оформленні навіть не покидає будки. Кажуть, у них транспортують ящики горілки і бурштин як компенсацію для організаторів. Пасажири — лише прикриття, тому їх водії готові перевозити безплатно. За подібний рейс відповідає пасажир-«смертник», якому платять 200 гривень, а у випадку провалу він бере удар на себе: це може бути штраф, а то й тюрма в Польщі.


Митники роблять вигляд, що нічого не відбувається?
Система постачання товарів контрабандистам працює чітко, у Володимирі-Волинському чимало складів та магазинів з «пальоною» горілкою і контрафактними цигарками. Для цього бізнесу є навіть спеціальні вітрини з цигарками без фольги. А ще колеса, запчастини, іграшки — туристичні переходи стали головними каналами для незаконного ввезення товарів в Україну.
Чому митники роблять вигляд, що нічого не відбувається? Чому прикордонні міста стали контрабандними офшорами? Чому Володимир-Волинський живе не за законами, а за контрабандними «поняттями»?
Звучить дивно, але контрабандну чергу на кордоні контролює і веде… поліція. Бажання зробити нелегальний рейс раніше за інших перетворює людей на звірів, готових шматувати одне одного. Контрабанда стала їхнім життям, більшість із них не хочуть і не вміють нічого більше робити. Вони знають кожного польського прикордонника і митника в обличчя, придумали їм прізвиська й навіть ведуть облік їхнього чергування, намагаючись потрапити на зміну улюбленця. У закритих групах у «Вайбері» такі «човники» обговорюють поточний стан на митниці, діляться, на скільки кого оштрафували і де в Польщі взяти потрібний крам. Багато товарів потрапляють в Україну в автомобілях контрабандистів. Схема — геніально проста і працює сім днів на тиждень.


Організаторам «тіньового бізнесу» — мільйони, а звичайним українцям — копійки
Якщо ви як бізнесмен ввозите певні вироби, наприклад, на сто тисяч євро, то повинні їх розмитнити (приблизно 10 відсотків від їхньої вартості), заплатити в бюджет ПДВ (20 відсотків). Після цього ваш товар уже коштуватиме майже 132 тисячі євро. Українські бізнесмени навчилися обминати цю схему завдяки Tax Free. За законами ЄС, якщо ви придбали речі для власних потреб, маєте право на повернення ПДВ. Таким чином, товар розбивається на малі партії, на кожну з яких видаються талончики за певну таксу. Точка їх видачі працює цілодобово. Тож прикордонна зона буквально забита складами товарів під Tax Free. Полякам вигідний такий вивіз — вони наповнюють бюджет своєї країни. Наші бізнесмени набивають власні кишені, тож пасажири бусів з товарами стають придатком до останніх.
Туристичний перехід «Устилуг–Зосін» за 3 місяці 2017 року перетнули більше як 600 тисяч разів, з них 50 відсотків — якраз ті, хто віз товар. Якщо так, то це 300 тисяч поїздок з товарами вартістю приблизно по 500 євро — загальна сума становить 150 мільйонів євро. Відповідно бюджет недорахувався близько 45 мільйонів євро податків і зборів.
Кожен, за ким «закріплена» частина товару, отримує компенсацію. Організаторам припадають мільйони, митниці — сотні тисяч, а звичайним українцям — «копійки», за які вони змушені ставати контрабандистами: за кордон тягнуть цигарки заради кількох сотень гривень, а назад везуть Tax Free, отримуючи по 170 гривень.
Життя прикордонних містечок зав’язане на контрабанді й обслуговуванні таких схем, і 90 відсотків економіки регіону перебуває в тіні. У Володимирі-Волинському, як і в сусідньому Нововолинську, знайдете цілі супермаркети з такими товарами — від велосипедів до побутової техніки, які можна придбати за готівку і без чеків. На ринках легко поміняєте злоті на гривні. А по всьому місту процвітає торгівля «пальоною» горілкою і цигарками без акцизних марок. Якщо якийсь магазин «прикривається», то, щойно документи потрапляють до обласних фіскалів, уже незабаром через «відсутність доказів» знов починає працювати.
Контрабандний ринок диктує свої правила гри і втягнув у неї буквально всіх: одні возять, інші складують, продають, переправляють. А хто все це кришує? Деякі активісти і ЗМІ головну роль відводять меру княжого міста Петрові Саганюку та його старшому сину Руслану. Міський голова Володимира–Волинського прокоментував ситуацію з контрабандою так: «Якби я кришував, то давно б уже не був мером міста. Якщо хтось має факти проти мене — нехай звертається у прокуратуру, Службу безпеки, поліцію».
Володимир-Волинський відображає всю картину життя прикордонних містечок. А Україна вже кілька років поспіль вважається країною номер один у світі за контрабандою цигарок і країною з вічно порожнім бюджетом, розповідають журналісти центрального телеканалу.
За матеріалами каналу «1+1».


 

Telegram Channel