Золоті рибки виявилися… алкоголіками

Волинь-нова

Золоті рибки виявилися… алкоголіками

Вчені з Ліверпульського університету та університету Осло з’ясували, що золоті рибки виживають взимку у вкритих кригою озерах завдяки…  підвищеному рівню алкоголю в організмі. Про це повідомляє ВВС.

«Якщо міряти в польових умовах, алкоголь у їхній крові зростає до показника 50 мг на 100 мл – а це межа для керування авто в Шотландії. Отож, вони справді «під градусом».

Дослідники встановили, що ці рибки заради виживання перетворюють молочну кислоту в своєму організмі на алкоголь. У деяких «золотих» виявили рівень алкоголю, який перевищує ліміти, дозволені в багатьох країнах для керування авто.

У той час як люди та більшість хребетних померли би за кілька хвилин, золоті рибки можуть виживати у вкритих кригою ставках місяцями.

Вчені дослідили молекулярні механізми, які відповідають за цю здатність.

У більшості тварин існує єдиний набір білків, які передають вуглеводи до мітохондрій – «енергетичних станцій» клітини. За відсутності кисню споживання вуглеводів утворює молочну кислоту, якої золоті рибки не можуть позбутися і яка могла би їх вбити за лічені хвилини. Але за час еволюції у них виник другий набір білків, що діє в разі браку кисню та перетворює молочну кислоту на алкоголь, який потім можна вивести через зябри.

«Другий набір активується, лише коли не вистачає кисню. Крига перекриває доступ повітря, тож риби використовують весь кисень, а потім переключаються на алкоголь», – розповів доктор Майкл Беренбрінк.

Чим більше часу риби проводять під кригою, тим вищий рівень алкоголю у них в організмі.

«Якщо міряти в польових умовах, алкоголь у їхній крові зростає до показника 50 мг на 100 мл – а це межа для керування авто в Шотландії. Отож, вони справді «під градусом», – додав доктор Беренбрінк.

Науковці також заради розваги порахували, за який час рибка може утворити порцію алкогольного напою.

«Якщо покласти їх у пивний келих і закрити його, то напій міцністю у 4% вийде за 200 днів», – сказав доктор Беренбрінк.

Попри те, що риби буквально по зябра переповнені алкоголем, вони від цього не помирають. Але якщо зима триває надто довго, рибки втрачають запас «пального» і таки йдуть із життя.

Керівник дослідження доктор Кетрін Елізабет Фагернес із Університету Осло каже, що продукування етанолу робить золотих карасів єдиним видом, здатним виживати у суворих умовах і таким чином уникати хижаків.