Туричанська невістка Віра Ткачук дослідила історію древнього села
Копітка робота цієї жінки увінчалася книжкою, назва й епіграф якої — рядки з її вірша: «А лелеки летять в Туричани». Як каже Віра Миколаївна, для людей, котрі тяжко працюють на землі, хотілося зробити якусь приємну пам’ятку
«Якби довкруг не було лісу, то я не переїхала б сюди з чоловіком»
Спочатку був лист у редакцію від мешканки Туричан Турійського району Валентини Шевчук, яка зазначила, що читає нашу газету ще з часів «Радянської Волині». «Дуже хочу, щоб ви написали про моє рідне село, у котрого така славна історія, його жителів», — йшлося у ньому. А далі була розповідь про Віру Ткачук, яка родом із Любомльщини, але ось уже більш як півстоліття є туричанською невісткою. «Проживає подружжя Ткачуків узимку в Луцьку, а від Великодня — у селі. Влітку і восени Віра Миколаївна — в лісі. Збирає ягоди, гриби. Чи на городі порається, у квітнику. Доглядає чоловіка–інваліда. А найбільша її заслуга у тому, що вона дослідила історію села, зібрала багато матеріалів і видала книжку «А лелеки летять в Туричани». Як зустрінетеся з нею, то вона вам багато що розповість…»
Тож найпершою людиною, з якою ми спілкувалися у Туричанах, звичайно, була Віра Ткачук. Жінка, малою батьківщиною котрої є село Заозерне Любомльського району, вчилася в Луцькому педагогічному інституті на педфаці. Ще на другому курсі, маючи 19 років, вийшла заміж за свого Григорія, який був на 10 літ старший. І хоч скоро в них народилася донька, закінчувала навчання стаціонарно. Чоловік на той час мав роботу в Луцькій школі № 14, і вона туди прийшла з дипломом. А вже згодом, коли одержали квартиру у 40–му кварталі, то працювала у новозбудованій школі № 11.
— Звичайно ж, ми часто бували у Туричанах, — розповідає Віра Миколаївна. — Допомагали мамі Григорія хазяйнувати (батько трагічно загинув ще до війни). І я пам’ятаю, що в цьому селі було більше людей, а зараз — 173 мешканці. У клубі з виставами виступали аматори сцени. Туричани мені сподобалися тим, що поряд ліс, є річка, озеро. Якби не така чудова природа, то навряд чи ми б «отаборилися» з чоловіком тут, коли вийшли на пенсію. Ціле літо сиджу у чорничнику. Я ж із Любомльського району, де теж ліси кругом. То це вже моя любов із дитинства.
«Уперше про панський палац я почула від свого чоловіка»
Але історією села Віра Миколаївна зацікавилася вже «як на пенсію пішла і часу вільного більше стало». Тоді і почала шукати архівні матеріали, записувати розповіді старожилів, зокрема і про один із найгарніших шляхетських маєтків ХІХ століття, останнім власником якого був Тадеуш Крижановський. А ще ж колись тут дуже гарна церква стояла, каплиця. І млин водяний, і вітряк служили людям. З такою, як ми зараз кажемо, інфраструктурою село славилося на всю округу. Знімок палацу, що був зведений у 1806 році у стилі ампір, який можна побачити у книжці «А лелеки летять в Туричани», Віра Миколаївна роздобула в обласному архіві. Фото церкви, яку розбомбили під час війни, їй дала жителька сусіднього села Ягідне. І багато інших світлин зібрала по сусідах. Адже Туричани були дотла спалені німцями, тож ніякі домашні архіви не збереглися. Судячи з фотокарток, дітей за Польщі тут було, як маку. І після війни до школи йшов великий гурт. Правда, переростками були вже хлопчики і дівчатка. То директор вишикував усіх за зростом і вирішив так: менші — у перший клас ідуть, більші — у другий чи третій.
За переказами, у цьому селі побував свого часу Тарас Шевченко і намалював ікону, яку подарував для каплиці
За переказами, у цьому селі побував свого часу Тарас Шевченко і намалював ікону, яку подарував для каплиці. Старожили розповідають, що панський маєток і капличка були з’єднані підземним ходом. І там, де палац стояв, ще й досі «чорні» археологи ходять із металошукачами. І не безуспішно: посуд срібний хтось знайшов, інші цінні речі.
— Приїдеш, бувало, у Туричани, — каже Віра Миколаївна, — бачиш, як тяжко люди працюють на землі, аж шкода їх. Захотілося зробити для них щось пам’ятне. Так і народилася ідея про створення книжки. І вірш вилився на папір. Його рядки — «А лелеки летять в Туричани, До своєї землі і води, Як набожні і добрі прочани, Й бережуть усе від біди» — стали її епіграфом і назву дали. Я нарахувала в селі 18 гнізд буськів!
А найпершим оповідачем, за словами жінки, котрий, власне, і надихнув написати книжку, був чоловік. Григорію Ткачуку вже 80 літ. Він пережив війну. Був малим, тож не пам’ятає, який вигляд мав зруйнований панський маєток (будівля згоріла у 1939 році), але добре знає, що цегла з нього порятувала людей.
— З неї, — розповідає Григорій Юхимович, — туричанці і жителі навколишніх сіл після війни грубки робили.
Із розповідей старших чоловік чув і дружині переповідав, що пан Крижановський був дуже добрий, дбав про односельців. Як прийшли перші совєти, то він виїхав до Польщі. Коли прощався з туричанцями, вони просили, аби зостався. Але він сказав: «Панове, якби то прийшла армія, то я б залишився, а це ж іде банда…» До села доходили чутки, що загинув пан Крижановський під час Варшавського повстання.
Але є у Григорія Юхимовича спогади із пережитого ним самим:
— У нас була хата велика, під бляхою — у ній партизани зробили штаб. Коли німцям це стало відомо, то вони оточили Туричани. А партизани, довідавшись, що по їхні душі йдуть, повтікали на Луків. Німці атакують село, а тут ніякого спротиву — люди мирні. Тоді всіх, а то діти, старики, позганяли у клуб, закрили будівлю і підпалили. Я там був із сестрою своєю, дідом і бабою. Дід ще прикривав мене полою кожуха, щоб я того страху не бачив. І так ми стояли у натовпі. Коли вже стеля почала падати, то цей натовп двинув так, що й двері вибив. Одне слово, порятувалися ми. Як не дивно, німці не стріляли по нас. Тільки вишикували колону і одних відправили на Луків, інших — на Володимир–Волинський. А село тоді спалили.
Це було 10 березня 1944 року. Про той страшний час тепер нагадує нащадкам пам’ятний знак, встановлений у Туричанах у 2011–му.
«Нас мало, але ми такі дружні»
Ці слова я почула від Віри Ткачук, коли мова зайшла про те, хто сьогодні живе у Туричанах.
— Ми з чоловіком купили собі хату, бо та, в якій свекруха жила, була дуже старенька, — розповідала жінка. — А ось Микола Олексюк, колишній шахтар, як вийшов на пенсію, то поселився з дружиною Тетяною у батьківській хаті, і тепер тут подружжя хазяйнує. Він — староста нашої церковної громади. Основна Божа служба, звичайно, у храмі села Дуліби, а ми облаштували капличку в колишній бібліотеці, і до нас приїжджає священик по великих святах. Маємо де вербу, пасочки посвятити…
А вже при зустрічі сам колишній шахтар говорив:
— Може б, іншу думку я мав про це маленьке село Туричани, але ж тут моє коріння. То яким би воно не було, а дуже дороге мені. Он під хатою дуб зеленіє. Батько, як садив його, то сказав: «Буде мені на хреста». А коли вже доживав віку, то поміняв думку: «Хреста купиш, а дуб нехай росте». Тепер це пам’ять про рідну людину.
Щемливою була розмова із дружиною Івана Ващені, який загинув на Сході України у червні 2014–го. Людмила, котра залишилася із двома дітьми (дочка — студентка, син — школяр) згадувала пам’ятні миті останніх днів, коли чоловік ще був живий:
— Він навіть місяця не пробув в АТО, як наздогнала його смертельна куля. До останньої хвилини Ваня старався берегти мене від переживань. Щоранку ми розмовляли по телефону — мені треба було почути голос чоловіка, переконатися, що він живий. І чула завжди бадьоре: «У мене все нормально». А того дня, 17 червня, Ваня, мабуть, відчував щось чи бачив складну обстановку, і голос його був «не той», як завжди. Народився чоловік у селі Тельчі Маневицького району. І треба ж так статися, що приїхав свого часу на роботу в наше маленьке село, аби звідси потрапити на Схід України і покласти голову. Ще двоє туричан вернулися додому в домовинах.
Про своє село Людмила розповіла:
— Воно гарне, мальовниче, але, бачте, неперспективне. Розташоване далеко від траси. Один раз на день автобус ходить, а то і зовсім нема його. Ні школи в селі, ні медпункту… Але основне — роботи немає. І нікуди не поїдеш, щоб якусь копійку заробити. Бо як, наприклад, мені покинути стареньку маму, так само — дітей? Мусимо жити, як є. Особливо тяжко, коли настає пора такої роботи, що чоловічі руки потрібні, а жінці самій не справитись.
Але найтяжче для Людмили, що без батька діти залишилися. Як втішити сина, який до цього часу не може змиритися, що тата нема? Чим розрадити дочку, котра в розпачі каже не раз: «Мам, мені так хочеться тата побачити»?
І, звичайно, ми зустрілися з автором листа в редакцію, який і покликав в дорогу, — Валентиною Шевчук. Жінка — корінна туричанка, лише на декілька літ покидала своє рідне село, як за вербовкою на Херсонщині жила. Шкодує Валентина Григорівна, що колись не слухала маму, бабусю, котрі розповідали про давнину села, — «в молодості не до цих спогадів, а зараз уже і розпитати нема в кого». Тому–то і вдячна Вірі Ткачук, яка дослідила історію Туричан.
…Попрощалися ми з Вірою Миколаївною на в’їзді до села. Там, де по одну сторону дороги колись церква була, а тепер на її місці хрест височить, а по другу, на узвишші, палац стояв. І пам’ятник тут є на честь тих, хто загинув у роки Другої світової війни. Жінка сказала:
— Ось напишете в газеті про наше село — зробите йому рекламу. Може, знайдеться багатий інвестор, який побудує тут, наприклад, деревообробний цех, дасть людям роботу. Так хочеться, щоб Туричани з такою своєю красою — лісом, озером, річкою — не звелися до маленького хутора.