Чому в школах Фінляндії учні ходять лише в шкарпетках та не виконують домашніх завдань
Це дізнавалась учитель англійської мови НВК «Маневицька ЗОШ І–ІІІ ст. N2–гімназія» Іванна Малюга (на фото), беручи участь у проекті «Школа з англійської мови + стажування для освітян», який нещодавно проходив у фінському місті Гуйтінен
— Іванно, з якою метою вирушили до Фінляндії?
— Позаяк нині чимало говориться про фінську систему освіти, вважаючи її кращою в світі, то вирішила ознайомитись із нею наочно, безпосередньо побувавши у навчальних закладах. А ще — скористатися можливістю професійного росту, пройшовши інтенсивний курс англійської мови. По закінченні я отримала сертифікати про стажування за кордоном та про знання англійської мови рівня В.
— Хто організовував цю поїздку, входив до складу групи?
— Проект організовано Західнофінляндським коледжем спільно з Інститутом Міжнародної академічної та наукової співпраці (Україна). До складу групи, а це 30 осіб, входили освітяни з різних областей України (директори, вчителі шкіл, викладачі вишів, працівники дошкільних закладів). Із Волині була лише я. Поїздку оплачували власним коштом.
— Розкажіть про програму перебування у Фінляндії, що пощастило побачити?
— Безпосередньо у місті Гуйтінен ми були лише 5 днів, тож програма видалася дуже насиченою. Відвідали департамент культури та освіти муніципалітету цього міста, дитячий садок, початкову, середню та вищу (гімназію) школи. Мали щоденні заняття з англійської мови, які проходили у навчальному корпусі центру, що розміщувався поруч із гуртожитком та їдальнею. Ознайомились із містом, для нас також були організовані поїздки у Турку та Тампере. Чекаючи на паром до Фінляндії, мали чудову можливість прогулятися затишними вулицями Таллінна — столиці Естонії. Вже на зворотному шляху відвідали визначні місця Хельсінкі, а далі добирались до Львова через Естонію, Литву, Латвію та Польщу автобусом.
— Знаю, що в департаменті було проведено презентацію сучасної системи освіти Фінляндії. У чому полягають її особливості?
— Освітня реформа розпочалась тут у 1978 році, і нині кожне десятиріччя приймаються нові програми, та основними залишаються принципи: рівні умови для навчання, індивідуальний підхід до учня, довіра, підготовка дітей до життя. Навчання безплатне, усі працюючі там сплачують податок на освіту. В основній школі, а це початкова (1–6 класи) та середня (7–9 класи), учні — на повному державному забезпеченні. Вони отримують безкоштовні підручники, канцтовари, планшети, харчування та автобусне перевезення. Тут практично немає екзаменів. Професія вчителя — дуже престижна. Для педагогів — повна автономія в роботі, відсутність курсів підвищення кваліфікації, атестацій, сертифікацій. Кожен учитель має свій план роботи, програми, самостійно вирішує, які теми і в яких класах вивчати. Немає тут і рейтингів, порівнянь, конкурсів між школами. Усі вони державні, однаково престижні, без виділення елітних класів.
— А як щодо дошкільної освіти?
— Дитячі садочки у Фінляндії як державні, так і приватні. Батьки можуть віддати до них своїх дітей ще у віці до одного року. За групою з 20 малят закріплено вихователя, його помічника та няню. До кожного вихованця ставляться індивідуально. Тобто, не хоче спати — іде в ігрову кімнату. Щотижня діти разом із вихователем планують, чим вони будуть займатися. Прогулянки обов’язкові за будь–якої погоди, завада — лише мороз, сильніший 18 °C. Як таких батьківських зборів немає, батьки зустрічаються із персоналом на початку року, висловлюючи свої побажання, та в кінці, коли діти демонструють, чого навчилися. Збираються і під час свят, підготовлених вихователями разом зі своїми підопічними.
— Що вразило під час відвідин дитсадка?
В основній школі учні — на повному державному забезпеченні. Вони отримують безкоштовні підручники, канцтовари, планшети, харчування та автобусне перевезення.
— Наша підгрупа завітала у державний заклад, інша — у приватний. Ми побували у невеликому дитсадку, де нараховувалось всього 40 вихованців — старша та середня групи. Не було там ні дорогих килимів, ні вишуканих гардин — на вікнах поперечні жалюзі. Увесь розпорядок дня для дітей був «розмальований». Бачили кімнату, де зберігаються гумові чоботи, плащики, комбінезони для обов’язкової прогулянки навіть за дощової погоди.
Потім речі сушать. Цікаво, що є така собі костюмерна — там складені дитячі костюми для театралізованих вистав та святкові сукенки і костюмчики для хлопчиків — для проведення урочистостей. Усе придбано за рахунок держави. Нам показали, де дітки вчаться куховарити. Встановлена невелика кухонна плита, є посуд. Так їх готують до самостійності.
— Як організовано навчання в основній школі?
— Ми побували в закладі, де розміщується і початкова, і середня школи. Це одноповерхова будівля, яка, як нам повідомили, є тимчасовою, незабаром мають виділити нову. В око впала велика кількість велосипедів на зручній стоянці. Автобусами довозять лише тих дітей, які живуть на відстані більше 6 км. У школі — окремі входи для учнів 1–6 класів та 7–9, хоча всередині приміщення з’єднується коридорами. Охорони немає. У класах — різні настінні дошки, в тому числі мультимедійні. Дітям на уроки роздають планшети. Здивувало, що немає у класах ніяких наочностей та вазонів. На стінах — лише малюнки дітей. Відсутні і звичні для нас стенди «Наша гордість» — виділяти когось з учнів тут заборонено.
— Чому ще подивувались?
— Коли ми зайшли до школи, нас попросили… роззутись. Там усі ходять у шкарпетках, аби почуватись, як нам пояснили, як удома. Підлога дуже чиста і взимку підігрівається. Немає шкільної форми, як і дрес–коду для вчителів. Взуття стоїть у коридорі, там же і вішачки для одягу. Учням не обов’язково сидіти за партою — посередині класу каремат із подушечками. Там можна і попрацювати. З молодшими багато уроків ведуть на свіжому повітрі, для них навчання проходить у формі гри. Під час перерви надвір йдуть усі. Тривалість уроку різна. Наприклад, із природознавства (ішов 90 хвилин) того дня проводився на вулиці. Домашніх завдань практично не задають, до дошки не викликають. Пишуть письмові самостійні, а у вчителя ще є помічник, із яким вони допомагають школярам справитись із завданням. Авторучок немає — пишуть олівцем. Заняття проходять при відкритих дверях. Як пояснили, можна вільно виходити та заходити. Немає тут і медсестри. У випадках захворювання або викликають екстрену медичну допомогу, або телефонують батькам.
— Що можете сказати про харчування?
— Годують один раз на день під час великої перерви тривалістю 30 хвилин, а свої мобільні телефони вони наразі складають у спеціальні ящички. Кожен бере собі з їжі те, що до вподоби і скільки хоче. Діти залюбки п’ють молоко, яке стоїть у відкритих вітринах–холодильниках. Обслуговуючого персоналу я не бачила — учні самі відносять посуд.
— Наскільки комфортне навчання у вищій школі?
— Туди ідуть ті, хто збирається вступати у вищі навчальні заклади. Кожен для себе обирає потрібні предмети для вивчення. Їх у 10–му класі небагато — сім–вісім. Здивувало, що у двоповерховій будівлі був ліфт. З’ясувалось, що разом із іншими учнями займаються і діти з інвалідністю. Тут здебільш класи–лабораторії, домашніх завдань задають чимало. Під час перерв чи після уроків можна відпочити у спеціальній кімнаті, яка знаходиться у підвальному приміщенні. Там є більярдні столи, телевізор. У школах усіх рівнів немає гуртків, усі вони платні і дуже дорогі. Зовсім інший вигляд, ніж у нас, має учительська — немає робочих столів із стільцями. Це кімната для відпочинку зі зручними диванами, кавоваркою, холодильником, мікрохвильовкою.
— Цікаво дізнатись загальні враження українських освітян вашої групи.
— Зауважували, що принципи фінської освіти закладено при формуванні концепції Нової української школи. Дехто з директорів відзначив, що подібні нововведення прижились і у їхніх навчальних закладах. Мені приємно констатувати, що у нашому районі, наприклад, збільшується кількість комп’ютерів по школах, придбано нові сучасні парти, за якими учні будуть сидіти поодинці, введено додаткову підготовку вчителів, які навчатимуть перші класи.
Олена БИЧКОВА