Музею волинської ікони – 25!
За роки діяльності Музей волинської ікони, презентуючи давню сакральну спадщину Волині, став яскравим явищем культурного розвитку України: центром досліджень, освіти, комунікації, культурної інформації і творчих новацій
26 серпня 2018 року виповнюється 25 років Музею волинської ікони, відділу Волинського краєзнавчого музею.
На сьогодні унікальна збірка музею нараховує понад дві тисячі пам’яток сакрального мистецтва. Твори темперного і олійного іконопису, скульптура, предмети металопластики і декоративного різьблення XVI – XIX ст. дозволяють вивчати різноманітні аспекти давньої художньої культури Волині. Більше чотирьохсот одиниць збереження – ікони кінця XVIII – початку XХ ст., вилучені на волинських митницях при спробі незаконного вивезення за кордон.
Впродовж 25 років у реставраційній майстерні Волинського краєзнавчого музею, Національному науково-дослідному реставраційному центрі і його Львівській філії, Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури були повернуті до життя більше 300 пам’яток іконопису, декоративної різьби і скульптури. У восьми залах музею сьогодні демонструються понад 130 творів волинського темперного іконопису, царські врата, скульптура XVI – XVIIІ ст. Решту колекцій музей періодично презентує на виставках у Луцьку, Києві, Чернігові, Дніпрі, Острозі, Вараші, Нетішині та ін.
Більше чотирьохсот одиниць збереження – ікони кінця XVIII – початку XХ ст., вилучені на волинських митницях при спробі незаконного вивезення за кордон.
Нинішній виставковий проект, присвячений 25-річчю музею, презентує зразки колекцій західноєвропейського живопису XVIII – XIX ст., металопластики ХІХ – ХХ ст., різьби і скульптури доби українського бароко, пізньої хатньої ікони ХІХ ст., твори сучасних волинських іконописців.
Вперше представлені образи XVIII ст. «Жертвоприношення Авраама», «Іоан Златоуст», «Непорочне зачаття. Христос у терновому вінці» та ін., виконані на полотні олійними фарбами. Їм властиве живописне моделювання, світський характер і посилена декоративність. Колорит ікон будується на поєднанні барв вохристого, червоного, білого, зеленого. Символічні сюжети «Непорочне зачаття», «Христос євхаристійний», «Недремне око», «Коронування Богородиці» своєрідно і оригінально розкривають ідейну сутність християнського віровчення і писалися, найвірогідніше, для греко-католицьких храмів чи костелів.
Колекція мідного старообрядницького лиття XVIII – XIX ст. сформувалася у 1990–2000-их роках. Головним джерелом надходження стала передача пам’яток волинськими митницями та СБУ у Волинській області.
Колекція церковної дерев’яної різьби та скульптури була зібрана музейниками під час наукових експедицій 1980–2000-их років і продовжує поповнюватись сьогодні. Найбільш представницька і різноманітна група розп’ять. Хрест-розп’яття, що демонструється, відзначений майстерністю опрацювання фігури Ісуса Христа, емоційністю лику Спасителя. Статичність та спокій втілює скульптурне зображення Святої, яка тримає розгорнутий сувій.
Колекція мідного старообрядницького лиття XVIII – XIX ст. сформувалася у 1990–2000-их роках. Головним джерелом надходження стала передача пам’яток волинськими митницями та СБУ у Волинській області. Напрестольні та кіотні хрести, ікони з образами Богородиці, Спаса, святого Миколая, складні чотиристулкові «Дванадесяті свята» та тристулкові «Моління», натільні ікони виконані технікою лиття, часто з використанням різнокольорових емалей.
Хатні ікони кінця XVIII – початку XХ ст., вилучені на волинських митницях, вирізняються майстерністю виконання, широкою гамою кольорів, багатством золота, різноманітністю образів і сюжетів. Ікони «Моління», «Богородиця Живоносне джерело», «Іоан Хреститель», «Святий Миколай», «Дванадесяті свята», «Покрова» відзначені високим художнім стилем і символічною образністю.
На виставці представлені ікони сучасних іконописців, колекцію творів яких музей починає формувати.