«Комунальне майно має служити волинянам»
Ігор Лех — заступник голови фракції «Батьківщина» Волинської обласної ради (на фото). Останнім часом багато зусиль віддає роботі в тимчасовій контрольній комісії з питань проведення перевірки діяльності підприємств, установ та організацій, які перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ і міст краю. Наскільки ефективно працює ця структура, на чому найбільше зосереджуються її члени, які ставлять завдання на перспективу — про це ми й поцікавилися в обранця волинської громади
«Замість призначення згори ми запропонували змагання програм та ідей»
— Ігоре Богдановичу, використання комунального майна — головне питання, яке перебуває в центрі уваги вашої комісії?
— Так. Адже це значною мірою визначає добробут волинської громади. І залежить багато від того, хто керує тим чи іншим комунальним закладом. Як відомо, раніше діяла різна система призначень директорів організацій і установ. Зараз з ініціативи голови облради Ігоря Палиці вони обираються на конкурсній основі. Встановлені чіткі й прозорі правила гри, при яких на керівні посади потрапляють не з волі якогось посадовця, а через справедливе змагання програм, ідей, відбувається такий собі внутрішній праймеріз між кандидатами–фахівцями. Особа ймовірного переможця розглядається на постійній профільній комісії, після чого ця кандидатура виноситься на затвердження сесії.
Кожен керівник має звітувати про свою роботу за певний період, після чого скрупульозно вивчатимемо й оцінюватимемо всі плюси й мінуси.
— Але й при тому, що діє відповідне положення, де буцімто все зрозуміло виписано, нерідко призначення керівників створює напружену ситуацію, супроводжується суперечками, а то й скандалами. Чому так?
— Буває, керівник перед закінченням контракту вдається до нечесних методів боротьби, підбурює колектив, у якому є родичі, друзі, які залежні багато в чому від директора й зацікавлені, щоб він далі залишався на посаді. Тоді починаються, образно кажучи, різні «хороводи» на підтримку тієї чи іншої кандидатури, щоб зберегти стару систему, при якій комфортно працювати, і їм нічого не хочеться міняти. Це заважає членам комісії об’єктивно оцінити кандидатів і прийняти справедливе рішення. Ми категорично відкидатимемо такі прийоми з використання колективу у власних цілях, не дозволимо шантажувати депутатський корпус.
— В області діє більш як 120 комунальних закладів. Чи реально все в них проконтролювати?
— Ми якраз перебуваємо на шляху до цього, міркуємо, як зробити, аби організації, установи, які перебувають у власності волинян, з максимальною віддачею працювали на них. Найголовніше — знайти індикатор ефективності з урахуванням особливостей кожного комунального закладу. Соціальні установи, наприклад, потрібно оцінювати за принципово іншими критеріями, ніж усі інші. Та в будь–якому випадку кожен керівник має звітувати про свою роботу за певний період, після чого скрупульозно вивчатимемо й оцінюватимемо всі плюси й мінуси. Однотипні підходи тут не прийнятні.
«Вважаю, що з керівником треба укладати контракт не більш як на три роки»
— Ігоре Богдановичу, нещодавно вирували пристрасті навколо книгарні «Освіта», яка розташована в центрі Луцька і яку рішенням сесії міської ради мають намір перенести в інше місце. Ваша думка з цього приводу?
— Попри різні оціночні підходи, переважно кардинально протилежні, скажу, що питання складне. Тому його слід вирішувати без емоцій, прагматично: розділити на дві складові — мораль і менеджмент. Але я категорично проти того, щоб головним аргументом для прийняття рішення служило те, що книгарня там розміщувалася 60 років і тому має залишатись й далі. Або спекуляція тим, що волиняни повинні виховуватися на книгах, тому «Освіту» не варто чіпати. Ніхто не зацікавлений її закривати — треба просто шукати компроміс.
— Суперечка розгорнулася і з приводу закінчення контракту директора санаторію матері й дитини «Пролісок». Ви були в числі тих депутатів, котрі виїжджали на місце для перевірки роботи цього комунального закладу. Кажуть, що в цій справі багато політики…
— Останній візит нашої комісії був викликаний кричущими порушеннями, про які розповіли журналісти телеканалу «Аверс». З подачі керівника цього закладу на комунальному майні приватні підприємці побудували свій бізнес. З 13 будиночків, які перебувають поза основними корпусами цієї здравниці, сім було віддано в приватні руки. Як потім виявилося, родичу директорки. Підприємці заселяють туди за досить-таки пристойну оплату відпочивальників, які користуються всією інфраструктурою «Проліска», а прибуток кладуть собі в кишеню. А від цього «бізнесу» податків надходить справжня мізерія. От вам і вся політика.
Виявлено і ряд інших недоліків. Один із них стосується того, що договір оренди було укладено раніше, ніж власник в особі обласної ради дав на це згоду. Санаторій матері і дитини «Пролісок» не показував великих прибутків, але якщо такі будуть, то хай би вони йшли на покращення матеріально–технічної бази здравниці. До слова, хочу подякувати журналістам, які професійно підготували матеріал, об’єктивно підійшли до аналізу фактів. Тому нема підстав звинувачувати депутатів в упередженому ставленні до теперішнього керівника. І не потрібно перетворювати засідання комісії на шоу, приводити по сто і більше осіб.
— Як комісія планує перешкоджати фактам зловживань керівників комунальних підприємств?
— На мою думку, варто укладати з ними контракт не більш як на три роки, щорічно заслуховувати їхній звіт, на основі якого робити висновки про діяльність. Це повинно дати позитивний результат.
Соломія ЯСИНСЬКА.