Протягом п’яти років усі обласні центри України будуть з’єднані добротними дорогами
Ні для кого не секрет, що наші автотраси вже давно стали приводом для сумних жартів, адже останнім часом їхній стан не просто погіршився, а досягнув критичної межі. У спадок нинішньому уряду дісталися розбиті та місцями вщент зруйновані шляхи, які «вбивали» автівки українців
Зі 170 000 км українських доріг станом на 2016 рік понад 90% були визнані такими, що не відповідають нормам. Причиною цього було хронічне недофінансування ремонтно–будівельних робіт та утримання доріг, корупція та низька якість виконання робіт.
Протягом 10 років будівництво, капітальний ремонт та реконструкція доріг в країні майже не проводилися. До прикладу: для того, аби дістатися Львова, волиняни змушені були їхати в об’їзд, а це і додаткова трата часу, і значно більший кілометраж та як наслідок — більші витрати на пальне. А деякі дороги у Любешівському, Камінь–Каширському, Шацькому районах місцеві жителі просто називали «бермудськими трикутниками», жартуючи, що на них зникають деякі автозапчастини…
Близько 4000 км відремонтованих автошляхів — за рік!
Проте вже сьогодні можна побачити разючі зміни, адже питання їх ремонту стало одним із найголовніших у роботі уряду. Цього року на дороги було виділено 47 млрд гривень, а в наступні ремонтуватимуть і будуватимуть ще більше.
Так у 2016–му було відновлено 900 км доріг. У 2017 році — вже понад 2100 км (це найбільша кількість за рік, починаючи з 2005-го). Цього року уряд планує якісно відремонтувати близько 4 000 км автошляхів.
Ремонти доріг — під суворим контролем. Окрім держави, за цим стежать також незалежні експерти і громадські організації.
«Ми у 2017 році витратили на ці потреби більше, ніж у рекордному 2011–му, коли Україна готувалася до Євро-2012. У цьому році обсяги робіт будуть збільшені удвічі порівняно з минулим», — повідомив голова уряду Володимир Гройсман.
У проекті бюджету на 2019–й передбачено виділення 55 млрд грн, із них 17 — на місцеві дороги. 2,5 млрд грн піде на безпеку дорожнього руху. Раніше кошти на ремонти виділялись в «ручному режимі». Саме тому деякі не ремонтувались цілими десятиліттями.
Минулого року гарним подарунком для волинських та львівських водіїв стало новеньке покриття на шляху Луцьк–Радехів–Львів та Устилуг–Луцьк–Рівне. Цьогоріч уже на стадії завершення середні ремонтні роботи на дорогах Ковель–Червоноград–Жовква і Доманове–Ковель–Чернівці–Тереблече.
В пріоритеті — якість
Тепер Укравтодор зробив жорсткішими вимоги до підрядників: за всіма контрактами на середній ремонт має бути гарантія не менше 5 років, а на капітальний — не менше 10. Якщо експертиза встановить, що реконструкція виконана неякісно — платити за це українці не будуть. За результатами двох масштабних обстежень технічного стану збудованих і відновлених об’єктів у 2017 році, під час яких було перевірено 222, ремонти, які проходили минулого року, виконані на хорошому рівні.
Ремонти доріг — під суворим контролем. Окрім держави, за цим стежать також незалежні експерти і громадські організації.
Станом на жовтень було проведено 584 перевірки якості виконання робіт на об’єктах капітального та поточного середнього ремонтів, а також 481 перевірка експлуатаційного стану автомобільних шляхів на всій території України та 2953 лабораторні випробування дорожньо–будівельних матеріалів. Тобто ремонти доріг — під суворим контролем. Окрім держави, за цим стежать також незалежні експерти і громадські організації.
У планах на п’ятиліття — хороші дороги по всій країні
Спираючись на досвід попередніх років, було прийнято рішення відмовлятись від ямкових ремонтів, адже це — фікція, точніше аварійна ліквідація ямковості для забезпечення проїзду дорогами. Тобто тимчасові, крайні заходи.
«Ніколи не буде якісного ямкового ремонту, тому що будуть з’являтися нові ями. Треба робити капітальний… Ми підготували програму на 2018–2022 роки, за п’ять років з’єднаємо всі обласні центри України дорогами достатньо хорошої якості. Мінімум 300 млрд гривень ми для цього визначили. Цьогоріч виділили 47 млрд гривень, це складно, але ми знайшли ці гроші», — заявив Володимир Гройсман.
Окрім того, запроваджується європейський підхід до розвитку мережі — за маршрутним принципом GOHighway — і таким чином відбувається інтеграція з європейськими транспортними мережами.
З цього року Укравтодор відповідальний за ремонт і утримання доріг тільки державного значення. Кошти на оновлення шляхів місцевого значення передаються на місця через Дорожній фонд, який забезпечує гарантоване фінансування українських доріг. Тому немає потреби випрошувати їх у держави: кожен регіон отримує ресурси і сам визначає, які місцеві дороги потребують ремонту. Кошти на них на місцях вже є, тож місцеві керманичі мають працювати і звітувати перед своїми громадами.
За 5 років уряд планує з’єднати усі обласні центри якісними дорогами, збудованими за новими стандартами. Уже запрацював механізм поступового збільшення виділення грошей на ремонт і будівництво доріг — Дорожній фонд, який забезпечить системність фінансування галузі. Тендери, які проходять виключно в системі ProZorro, здійснюються відкрито та прозоро, надаючи рівні умови до участі для всіх учасників, а це забезпечує економію бюджетних коштів і якісне виконання робіт. Прем’єр–міністр також звернувся до правоохоронних органів для забезпечення суворого контролю і недопущення корупції.