«Справу можна заладнати — для цього потрібно… 3000 гривень»
Попри застереження правоохоронців, волиняни все ж часто стають жертвами шахраїв. Торік в області вчинено майже 700 таких злочинів
Ось одна з класичних схем, за якою зловмисники обкрадають довірливих громадян. Нічний телефонний дзвінок. Узявши слухавку, лучанка Ольга Петрівна почула схвильоване:
— Мамо, я в поліції зараз… Тут тобі хочуть щось сказати…
Говорить нібито син. Не встигнувши видихнути, жінка почує у слухавці вже зовсім інший голос: «Доброї ночі. Ваш син перебуває у відділенні поліції, його затримано за те, що він завдав тілесних ушкоджень іншому громадянину. Однак є можливість владнати цю ситуацію без порушення провадження. Батьки потерпілого хочуть за це 3 тисячі гривень».
Звісно, голос у слухавці не належав синові Ольги Петрівни, як і інший — правоохоронцю. Проте під впливом емоцій, почувши кілька юридичних термінів, сказаних суворим голосом, жінка віддала зловмисникам усі відкладені на «чорний день» гроші. І тільки після цього зателефонувала до сина і дізналася, що він спокійно спить, заночувавши у друзів, а її — ошукали…
Однак є можливість владнати цю ситуацію без порушення провадження. Батьки потерпілого хочуть за це 3 тисячі гривень
Не стати жертвами таких шахраїв — просто. Достатньо лише, зберігаючи спокій, подзвонити рідним та в поліцію, щоб перевірити цю інформацію. І ще варто пам’ятати, що, погодившись у такий спосіб «вирішувати проблему», ви стаєте учасником злочину. Адже за надання неправомірної вигоди передбачено кримінальну відповідальність.
Ще одним розповсюдженим способом виманювання грошей у довірливих громадян є шахрайства, здійснювані зловмисниками у мережі інтернет. Схема перша: ви обрали бажану річ на сайті оголошень, написали продавцю та на його прохання оплатили наперед покупку або частину її вартості. Тепер сподіваєтесь отримати товар? Забудьте! Вас ошукали. А щоб уникнути неприємностей, в жодному разі не оплачуйте товар, перераховуючи безготівкові кошти, а замовляйте його з доставкою у відділення кур’єрських служб і тільки після огляду оплачуйте.
Якщо про проблеми з рахунком повідомляє телефоном начебто банківський працівник — дзвоніть у банк та з’ясуйте ситуацію.
Є й інша схема: тепер уже ви продаєте товар через «всесвітню павутину». До вас телефонує потенційний покупець і просить номер кредитної картки, аби перерахувати кошти. Однак через кілька хвилин він повідомляє, що для того, щоб вам надійшли гроші на рахунок, ви мусите підійти до банкомата та ввести певну комбінацію цифр. У такий спосіб шахраї знімають кошти з вашого рахунку.
У цьому випадку потрібно пам’ятати: аби хтось перерахував гроші вам на картку, жодної вашої участі не потрібно!
Даючи оголошення про продаж товару, не повідомляйте зайвої особистої інформації, лише номер картки, на рахунку якої не повинно бути коштів. А краще просіть надіслати гроші готівкою на поштове відділення чи розрахуватися у відділенні поштового оператора під час одержання товару.
Ще один поширений метод шахрайства — заволодіння коштами громадян особами, які телефонують та представляються працівниками банку. Ці аферисти повідомляють про необхідність зміни пін–коду чи блокування банківської картки, оскільки з вашого рахунку нібито намагаються несанкціоновано зняти гроші. При цьому зловмисники випитуються у жертв усю необхідну їм інформацію, зокрема номер банківської картки, код верифікації, термін дії картки, пін–код, особисті анкетні дані власника картки чи ключове слово тощо. Ці відомості дають можливість шахраям зняти кошти з рахунку без наявності банківської картки.
Аби не стати жертвою аферистів, у жодному разі не повідомляйте нікому свої персональні дані та реквізити своїх банківських рахунків, адже працівники банківських установ ніколи не проводять жодних операцій у телефонному режимі. Якщо про проблеми з рахунком повідомляє телефоном начебто банківський працівник — дзвоніть у банк та з’ясуйте ситуацію.
Лише ваша пильність та здоровий глузд убезпечать вас від шахрайських дій зловмисників.
Наталія МУРАХЕВИЧ,
прес–секретар прокурора Волинської області.