Курси НБУ $ 42.04 € 43.93
 То хто ж порушує закони на митниці?

На в’їзді на міжнародний пункт пропуску «Устилуг – Зосін» черг немає.

Фото Роксолани ВИШНЕВИЧ.

То хто ж порушує закони на митниці?

Нещодавно в нашій газеті був опублікований обурливий лист пенсіонерки із селища Благодатне міста Нововолинська, яка заробляла поїздками у Польщу. Жінка, котра розповіла про цей нелегкий «хліб», звинуватила у недобросовісному виконанні своїх обов’язків, навіть більше того — ​вимаганні хабарів митниками, які довго тримали їхній бус, кілька разів повертали назад, а пропускали через пост «вибірково (напевно, хто більше давав)». Дзвінок із прес–служби Волинської митниці спонукав виїхати на місце й вислухати іншу сторону

У супроводі головного державного інспектора з доступу до публічної інформації Волинської митниці ДФС Валентини Черниш ознайомлюємося з роботою митної служби на міжнародному пункті пропуску «Устилуг — ​Зосін». На диво, до Польщі майже не було автомобілів, звідти поверталися теж кілька легковиків. Таку спокійну ситуацію на кордоні пояснюють тим, що по обидва боки кордону — ​чотири контролюючі служби, синхронізація дій яких дає можливість уникати черг. Подібне спостерігається від початку року. Черги виникають спонтанно в деякі дні, і то з 20 — 50 автомобілів — ​не більше.

На ряд запитань, які стосуються роботи на цьому пункті пропуску, відповів заступник начальника митного поста, начальник відділу митного оформлення № 4 митного поста «Володимир–Волинський» Микола Володимирович Пелінкевич.

«Зелений» чи «червоний» коридор?

Часто чути нарікання від людей, що важко перетнути кордон, через роботу митників доводиться довго «маринуватися». З чим це пов’язано?

— Насамперед із незнанням законів тими, хто прямує за кордон. Вони забувають про те, що згідно з певними статтями Податкового кодексу в разі ввезення на митну територію України товарів, сумарна вартість яких не перевищує 500 євро, а вага — 50 кілограмів, фізичною особою, котра була відсутня в Україні менш ніж 24 години або в’їжджає в Україну частіше як один раз за 72 години, базою сплати податку на додану вартість є частина вартості таких товарів, що перевищує еквівалент 50 євро з урахуванням мита, яке треба сплатити. Ось свіжий приклад. Офіційно безробітному мешканцю Нововолинська знадобилося «для особистих потреб, не пов’язаних з підприємницькою діяльністю, 234 бюстгальтери», вартість яких становила 26 190 гривень. Їх виявили в багажнику авто, що перетинало кордон смугою спрощеного митного контролю, яку називають «зеленим коридором». У той час, як він повинен обрати смугу руху «червоний коридор», офіційно задекларувати товар вартістю 892 євро (по курсу НБУ на час в’їзду) і сплатити із цієї суми податки, оскільки був відсутній в Україні менш як 24 години. Відтак за порушення митних правил товар тимчасово за рішенням суду вилучено на склад митниці. Адміністративне покарання — ​конфіскація товару та штраф у розмірі 100 відсотків його вартості.

Але ж буває, що товар якраз і ділиться на людей, котрі «на підсадці», — ​тоді все вписується в правила. Митники можуть здогадуватися, що це явна фікція, але заборонити не мають права.

Подрібнення комерційної партії товару з цинічним використанням дітей, малозабезпечених та людей поважного віку — ​явище, яке несе велику загрозу економічним інтересам України.

— Цю схему називають «піджаки» (прізвиська людей, котрі возять товар). Часто інспектор стає заручником ситуації. Бо держава нібито дала таке право, і людина хоче заробити. З іншого боку, ми повинні дбати про сплату податків. Особливо коли явно спостерігаються ознаки подрібнення партій товару, коли впадає у вічі відверто комерційний задум. І коли людину треба змусити заплатити податки — ​відразу виникають невдоволення і скарги. Вона починає розповідати про хвороби, вік, психологічно тиснути на митника, який здійснює оформлення вантажу. Треба бачити, як 80–річній бабусі підставляють табуретку, бо вона не може сісти в бус, чим хочуть викликати жалість у працівників. Тоді пропонуємо повернути транспортний засіб у Польщу для належного митного оформлення товару.

Собі — ​великі гроші, комусь — ​копійки

Такий заробіток суперечить законодавству?

— На жаль, воно відстає від потреб держави і не враховує реального стану справ. Часто такі «екіпажі» через добу перетинають кордон, і ми не можемо вплинути. Бо на них виписані такс–фрі, фактури. Товар — ​шини, автозапчастини — ​скільки їх потрібно для власного авто? Намагалися затримувати, подавати податковій інформацію, щоб вона вжила заходів. До слова, щомісяця подібних звернень через відділ контрабанди у ДФС готуємо мінімум 50–100. По цьому пункту пропуску за сім місяців було виписано майже 4 тисячі карток відмов. І Волинська митниця неодноразово роз’яснює, що ліміт у 50 кг і 500 євро (або 50 кг і 50 євро для тих, хто перетинає кордон частіше одного разу на 72 години) для неоподаткованого ввезення імпорту громадянином, що в’їжджає в Україну через пункт пропуску, стосується його особистих потреб. Подрібнення комерційної партії товару з цинічним використанням дітей, малозабезпечених та людей поважного віку — ​явище, яке несе велику загрозу економічним інтересам України. Прикро, що спритні ділки, котрі ухиляються від сплати митних платежів в особливо великих розмірах, на таких оборудках наживають шалені статки. А мізерні гроші, які вони пропонують незахищеним жителям волинських сіл і міст, обертаються для останніх штрафами, кримінальними справами і стресами.

Що потрібно зробити, щоб навести порядок?

— Треба міняти закон про 50 кг і 500 євро. Це державна програма, і держава повинна визначити, як зробити правильно, аби інспектор не був між двома вогнями. Близько 20 тисяч громадян за пів року намагалися обдурити свою державу, щоб мати прибуток таким чином. Цей заробіток не оподатковується, адже ці люди не зареєстровані як фізична особа–підприємець, тому фіскали фактично не мають кого перевіряти.

Інспектори працюють наосліп?

Якщо ж повернутися до згаданого листа, то як можете прокоментувати конкретний випадок, про який написала наша читачка в газету?

— З одного боку, таких людей можна зрозуміти, бо в них справді складне життя, і разом з тим поспівчувати. А з другого — ​якщо називати речі своїми іменами, то ця особа є правопорушником, бо бере участь у злочинній схемі. Її використали. На жаль, вона не одна така, і в тих людей відсутнє розуміння, що кожен повинен дотримуватися законів і платити податки. Це — ​загальноукраїнська проблема. Держава ніколи не буде сильною, якщо її громадяни не будуть платити податків. А митниці — ​це половина надходжень до всього бюджету України. Щодо грошей, які збирали з пасажирів на пункті пропуску, то, очевидно, це митні платежі згідно з декларацією, а не в кишеню працівнику.

І на завершення скажіть, будь ласка, скільки інспекторів працює на пункті пропуску «Устилуг–Зосін» і чи оснащений він необхідним обладнанням, аби митники могли належним чином виконувати свої функції?

— У нас — ​50 інспекторів, а треба більше. Для прикладу, польська сторона має 84. Відзначається і плинність кадрів: за рік змінилося до 80 відсотків працівників. Інфраструктура цього міжнародного переходу облаштована слабо. У поляків є бокс поглибленого огляду транспорту, пристрій для вимірювання речовини, яку перевозять, сканери, в тому числі переносні, тощо. В нас це все відсутнє, інспектор працює наосліп. Наприклад, усі нібито борються з нелегальним переміщенням бурштину. Але вже на кордоні. Та чи легко його знайти, коли контрабандист добре продумав наперед, як його заховати? Тоді треба проводити тотальний контроль кожного авто.

На найближчу перспективу хотілось би бачити давно затребувану розбудову пункту пропуску «Устилуг — ​Зосін». Чому досі зволікали — ​окрема тема для розмови. Зазначимо тільки, що є розроблений проєкт, який повинен пройти технічну експертизу. Після затвердження можна буде приступати до його реалізації. Але вирішальне слово — ​за новою владою.

Роксолана ВИШНЕВИЧ

Серед прикордонників, які несуть службу на пункті переходу, є й чарівні дівчата, одна з яких — ​Олександра Бабяк.
Серед прикордонників, які несуть службу на пункті переходу, є й чарівні дівчата, одна з яких — ​Олександра Бабяк.

 

 

 


Передрук або відтворення у будь-якій формі цього матеріалу без письмової згоди volyn.com.ua заборонено.

Telegram Channel