Страйкувати збираються… волинські перевізники?
Упродовж останнього часу кінець року для українських перевізників є надзвичайно складним. У нашій державі, та й на Волині зокрема, склалося критичне становище у сфері міжнародних перевезень автомобільним транспортом через вичерпання квоти дозволів на проїзд територією Республіки Польща. Ця проблема — не нова, але особливо гостро вона постала тепер, коли вже в червні–липні водії–далекобійники не могли виконувати свої звичні обов’язки
У чому ж причина? Голова громадської організації «Перевізники західного регіону» Віталій Куценко та його колеги вважають, що така ситуація зумовлена кількома факторами. По–перше, Польща протягом останнього часу систематично зменшує кількісну квоту дозволів — із 260 тисяч у 2014 році до 160 тисяч у поточному. Аналогічна кількість передбачена й на наступний рік. Натомість після вступу в дію Угоди про асоціацію між Україною та ЄС в частині поглибленої та всеохопної зони вільної торгівлі товарообіг із Польщею та іншими країнами ЄС щороку зростає, а відповідно й існує потреба в більшій кількості дозволів.
По–друге, система розподілу цих дозволів в Україні залишається непрозорою та корумпованою, адже при формальному вичерпанні дозволів у серпні–вересні 2018 року не використаними залишалося 17 тисяч. При цьому, як не дивно, їх можна було придбати за додаткову плату через інтернет. Подібна картина спостерігається і зараз. За інформацією польської сторони, теоретично ще є кілька тисяч дозволів, однак практично наші перевізники їх не можуть отримати.
Це завдає матеріальних і моральних збитків не лише підприємствам, бізнесовим структурам, які спеціалізуються з міжнародних перевезень, а й болісно б’є по економіці краю. Адже парк вантажних автомобілів Волині становить понад 2,5 тисячі одиниць транспорту, що є другим за величиною показником в Україні. Протягом 2018–2019 років частка області в загальнодержавних вантажних перевезеннях до країн Європейського Союзу — 22–23 %. Загроза припинення господарської діяльності перевізниками може призвести до скорочення вже найближчим часом майже
1 тисячі водіїв та збільшення відтоку кваліфікованого персоналу за кордон. Бо як вони мають годувати сім’ї? Відсутність дозволів також негативно впливає на діяльність усіх суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності нашого регіону, передусім експортерів. А це ж валюта, яка необхідна для зміцнення економічного потенціалу держави.
Загроза припинення господарської діяльності перевізниками може призвести до скорочення вже найближчим часом майже 1 тисячі водіїв
та збільшення відтоку кваліфікованого персоналу за кордон.
Де ж шукати вихід?
25 жовтня 2019 року в Варшаві відбувся черговий раунд переговорів у рамках засідання українсько–польської Змішаної комісії з питань міжнародних автомобільних перевезень. За їхніми результатами досягнуто домовленості, що українські перевізники додатково отримають 5 тисяч польських дозволів, а також 10 тисяч дозволів у рахунок квоти на 2020–й, яка встановлена на рівні 160 тисяч. Та, очевидно, таке епізодичне рішення не може задовольнити перевізників. На їхню думку, проблема залишиться, тому що вони знову ж таки не зможуть надалі повноцінно здійснювати господарську діяльність. Відтак, це знову ж таки призведе до невиконання зобов’язань перед експортерами, імпортерами та міжнародних угод.
Ця ситуація ще більше поглиблює й так непросту економічну обстановку в Україні, штучно обмежує експорт, здорожчує його та робить менш конкурентоспроможним, поволі знищує галузь автомобільних перевезень. Водії втомилися чекати, готові розрахуватися і їхати за кордон на заробітки. Вони налаштовані рішуче: хочуть перекривати траси, пікетувати офіс глави держави. На сайті Президента зареєстрували відповідну електронну петицію, а також звернулися з листом до депутатів обласної ради.
На комісії з питань міжнародного співробітництва, зовнішньоекономічних зв’язків та інвестицій із подачі депутата Волинської обласної ради Юрія Гупала було підготовлено звернення до перших осіб держави щодо врегулювання проблеми з дозволами на вантажні перевезення. У ньому просять провести додаткові переговори з урядом Республіки Польща про необхідність збільшення квоти дозволів на наступний рік до 260 тисяч, запровадити прозорий онлайн–механізм із розподілу і доступу учасників зовнішньоекономічної діяльності до інформації про наявні залишки квот. У зв’язку з дискредитацією уповноважених органів, відповідальних за цей напрям зараз, передати відповідні функції іншій організації. А також розпочати перемовини на рівні Європейської Комісії, яка виділяє кошти на підтримку українського експорту та взаємної торгівлі, передовсім із Польщею, Угорщиною, Румунією, Італією та Німеччиною, про скасування на взаємних засадах архаїчної та суто обмежувальної системи квотування перевезень за дозволами. Чи дослухаються до прохань низів нагорі?
Роксолана ВИШНЕВИЧ