На «СКФ Україна» не бояться жодних криз
Як саме на підприємстві готуються приймати будь-які економічні виклики, що зробити, аби в нашу країну вистроїлася черга інвесторів, чому «безвіз» не «забрав» кваліфікованих працівників — про це та інше читайте в інтерв’ю з директором компанії Богданом ВОЛЧКОМ
«До порад попереднього «генерала» дослухаюсь, бо вважаю його людиною з колосальними знаннями»
— Пане Богдане, волинянам цікаво буде знати, хто зараз очолив одне з найпотужніших підприємств Волині. Не побоялися зайняти таку високу посаду?
— Із 34 років життя останніх 12 я працюю в компанії ПрАТ «СКФ Україна». Значний вклад у розвиток моїх професійних навиків внесли, звичайно, певною мірою школа, Східноєвропейський національний університет (тоді ще Волинський державний) і Вища школа міжнародних відносин та суспільної комунікації у Польщі, місті Хелм. А найголовніше — це практична робота в компанії «СКФ Україна», яка розпочалася з посади інженера відділу постачання. На своєму прикладі можу сказати, що підприємство дбає про своїх працівників та вклало значні інвестиції в моє навчання як безпосередньо на заводі, в Україні, так і за кордоном.
Це дало змогу мені в 2012 році стати керівником відділу постачання, і саме тоді я був включений у кадровий резерв — отримав можливість зайняти найвищу посаду в товаристві. Потім були навчання, тренінги, наставництво генерального директора Володимира Івановича Цибульського. Після його виходу на пенсію, з травня 2019 року, попередньо пройшов конкурс та відбір, і мене призначили на цей керівний пост. Надіюся, що справлюся. І цим завдячую своїм батькам, які з дитинства прищеплювали працелюбність, цілеспрямованість, відповідальність, та сім’ї — дружині, двом донечкам, підтримку яких постійно відчуваю.
— Чи отримуєте допомогу від свого попередника, який багато років був біля керма «СКФ Україна»?
— Зараз Володимир Іванович — головний радник генерального директора. Крім того, він очолює Волинське об’єднання організації роботодавців та є заступником голови Федерації роботодавців України. Завдяки цьому компанія має гарну підтримку у взаємостосунках з органами державної влади, контролюючими структурами тощо. До порад попереднього «генерала» дослухаюсь, оскільки вважаю його досвідченою людиною, з колосальними знаннями та кваліфікацією.
— Ваше підприємство — одне з найбільш успішних і прибуткових. Чи важко тримати таку високу планку?
— У бізнесі ніколи не бувають лише досягнення та злети, мають місце також труднощі та падіння ринків, тому до цього потрібно завжди бути готовим. Аби тримати високий рейтинг, необхідно сформувати чітке бачення та стратегію розвитку компанії, підібрати команду менеджменту і найголовніше — зібрати колектив кваліфікованих і дружних працівників.
«У 2019 році працювали над більш як 20 проєктами, спрямованими на підвищення якості»
— Для того, аби конкурувати на ринку, потрібно привести у відповідність ціну до якості. Вам це вдається робити?
— Звісно, повинен бути розумний баланс ціни та якості продукції. Команда нашого підприємства дуже інтенсивно працює в обох напрямках — постійно підтримує на високому рівні та покращує якість продукції і робить значний акцент на собівартості виробництва. Зокрема, в 2019 році ми наполегливо працювали над більш як 20 проєктами, спрямованими на підвищення якості, зниження витрат та збільшення асортименту продукції. Отож, щоб залишатися привабливими для споживачів та не втрачати ринки, потрібно вдосконалюватись, запроваджувати новітні технології, інструменти та матеріали. На нашому підприємстві ще з 2008 року використовуються правила Ощадливого виробництва (Lean Production), які є аналогією TPS, тобто Toyota Production System. У рамках цієї концепції ми застосовуємо принципи візуалізації, відстежування, автоматизації, простежуваності та діджиталізації.
— Кого вважаєте найбільш солідними і надійними партнерами?
— Наша компанія поважає та цінує всіх наших партнерів. Найбільшими споживачами продукції «СКФ Україна» є Volkswagen, MAN, Merritor, Scania, Iveco. Разом з тим ми працюємо в напрямку розширення кола наших споживачів.
— Світова економічна криза особливо відчутна в галузі автомобілебудування. Як вона впливає на обсяги виробництва, оскільки «СКФ Україна» є постачальником підшипників саме для автомобільних заводів?
— Варто підкреслити, що світова економіка переживає сповільнення темпів свого розвитку, а в частині світового промислового виробництва — навіть фазу рецесії. Особливо болісно це впливає на світовий автомобільний ринок (в окремих концернах впали обсяги виробництва автомобілів від 10 до 30 відсотків порівняно з минулим роком). 95 процесів бізнесу ПрАТ «СКФ Україна» фокусується на автомобільний ринок, тому ми змушені відповідно реагувати на падіння попиту та обсягів замовлень. Саме через це в 2019 році обсяги виробництва зменшили порівняно з минулим роком на 20 процентів.
Найбільшими споживачами продукції «СКФ Україна» є Volkswagen, MAN, Merritor, Scania, Iveco.
— Чи плануєте зміни в чисельності працівників у зв’язку з цим? І чи вплинуло введення безвізового режиму на формування кадрового потенціалу «СКФ Україна»?
— У такій нелегкій ситуації рада директорів нашого підприємства прийняла рішення про необхідність незначного, в межах 4 відсотків, зменшення кількості працюючих та приведення структури у відповідність із бізнес–ситуацією. У першу чергу оптимізація стосується пенсіонерів, а також представників тих професій, яких можна швидко підготувати у разі, коли наша продукція стане більш затребуваною. При цьому зберігаємо всі висококваліфіковані кадри.
Щодо впливу безвізового режиму на відтік персоналу, то для нас поки що це не стало критичною проблемою, оскільки на «СКФ Україна» порівняно високий рівень заробітної плати та комплексний соціальний пакет для усіх працівників. Адже в групі «СКФ» найвищою цінністю є людина — працівник.
— Відомо, що кращі компанії в період криз перебудовуються і створюють плацдарм для стрімкого зростання після початку відновлення глобальної економіки. А як це виглядає для «СКФ Україна»?
— Наша компанія робить усе для того, щоб кризу використати як певну можливість. Нова команда менеджменту підприємства вже опрацювала стратегію довгострокового розвитку ПрАТ «СКФ Україна», яка передбачає передусім покращення існуючих умов праці, а також модернізацію, автоматизацію та діджіталізацію виробництва, створення потужностей для завоювання нових ринків і споживачів. Приємно, що керівництво групи «СКФ» підтримує наші інвестиційні плани, тому, незважаючи на кризові явища у світовій економіці, саме зараз ми реалізовуємо цілий ряд важливих проєктів, що дасть можливість піднятись на новий рівень розвитку. Так, наприкінці жовтня завод відвідали керівники групи «СКФ», які позитивно оцінили зроблене в нинішньому році, обговорили поточні проблеми, потенціал для розвитку, погодили плани на довгострокову перспективу (13–15 років).
«Діяльність нашої компанії свідчить, що в Україні можна вести успішний бізнес»
— За багато років ваш закордонний інвестор довів, що й в Україні можна успішно працювати. Чому інші сюди не поспішають?
— Сьогодні в нашій країні, на жаль, залишається незадовільний бізнес–клімат, не діє верховенство права, нема належного захисту приватної власності зі сторони держави, інвестори не завжди можуть знайти справедливість в органах судової влади, процеси ведення бізнесу та адміністрування досить забюрократизовані, держава не виконує свої функції у взаємостосунках із бізнесом. Однак діяльність нашої компанії свідчить, що в Україні можна вести успішний бізнес.
А ще, на мою думку, багатьом потенційним інвесторам нав’язано певні негативні стереотипи про Україну, особливо, що стосується тотальної корупції. Вона, звичайно, є, але не така глибока, як у багатьох інших країнах світу, та це чомусь замовчується.
— Як зробити, аби принципи доброчесності й комплаєнсу приживалися на інших вітчизняних підприємствах?
— З досвіду ПрАТ «СКФ Україна» підприємство насамперед повинне мати основу для доброчесного ведення бізнесу — Кодекс корпоративної етики, політики щодо попередження зловживань і корупції, застереження від випадків відмивання коштів, використання подарунків та інших знаків уваги, недопущення конфлікту інтересів, експортний контроль, дотримання прав людини та антимонопольного законодавства тощо. Дуже 5еважливими також є чіткий приклад керівництва, стимулювання відкритих дискусій, створення «здорової» робочої атмосфери, періодичне та постійне проведення аналізу ризиків і відповідні дії у разі виявлення неправомірної поведінки.
— Як ви — як керівник потужного підприємства — оцінюєте реформаторські кроки нинішнього уряду? І що найбільше гальмує економічний розвиток України?
— Варто зазначити, що ми бачимо багато плюсів з боку нового уряду в напрямку лібералізації економічних відносин. Особливо відчутні позитивні зміни у валютному законодавстві, митних правилах (статус Авторизованого економічного оператора), також у діяльності Національного банку України в зниженні облікової ставки та інфляції. Водночас вважаю, в уряді є міністри, які не мають досвіду роботи в реальному секторі економіки, в результаті чого вони не зосереджені на розвитку промислового виробництва, створенні робочих місць та реальної доданої вартості на території України.
— Якби вам запропонували вказати прем’єр–міністру на п’ять головних помилкових кроків, що б ви назвали?
— Я радше надав би йому п’ять конструктивних пропозицій: вжити кардинальних заходів для зниження темпів трудової міграції шляхом створення нових робочих місць, системи мотивації жити і працювати в Україні; поставити в пріоритет промисловий розвиток країни; в державних закупівлях надати перевагу національному виробнику («Купуй українське»), як це є, наприклад, у США; створити сприятливий бізнес–клімат і забезпечити верховенство права; бути чесними із суспільством та громадянами України, не боятися говорити правду навіть тоді, коли вона не є солодкою.