Курси НБУ $ 41.88 € 43.51
У Камені-Каширському зберігається найстаріший дерев’яний католицький вівтар на Волині.

Фрагмент вівтаря, що став кульмінацією експозиції.

Волинь-нова

У Камені-Каширському зберігається найстаріший дерев’яний католицький вівтар на Волині.

Експозицію сакрального залу директор Камінь-Каширського народного краєзнавчого музею Наталія Пась називає «святая святих»

«Висновок мистецтвознавців нас здивував: це — найстаріший різьблений дерев’яний католицький вівтар на Волині»

— У 2002 році, — пригадує Наталія Пась, — у нашому поліському краї була експедиція Волинського краєзнавчого музею за участю Євгенії Ковальчук — заступника директора з наукової роботи цього закладу, Тетяни Єлісеєвої — завідувачки Музею волинської ікони, під керівництвом Володимира Александровича — відомого мистецтвознавця зі Львова. Ми обстежували тутешні храми. І насамперед — церкву Різдва Пресвятої Богородиці, що у райцентрі (у народі її називають Волинською, бо знаходиться на місці колишнього села Воля, а нині вулиці з такою ж назвою). І тоді тут були виявлені ікони Богородиці, Спаса, що датуються другою половиною ХVІ століття. Ці дуже цінні речі внесені до наукового обігу.

Фрагмент вівтаря, що став кульмінацією експозиції.
 

 Під час цієї експедиції ми обстежували і ряд інших святинь. Зокрема були в Осівцях. І ось тут на горищі церкви побачили фрагменти старовинного іконостасу із підписом автора Касперського. А ще — образ Миколая і дві маленькі ікони — святої Параскеви П’ятниці та святого Михаїла. Фрагменти іконостасу були передані до Волинського краєзнавчого музею. А згадані ікони потрапили у наш заклад. Так у них почалося друге життя, а у нас з’явилася експозиція сакрального залу.

Саме це, за словами Наталії Олександрівни, дало поштовх, аби колекціонувати і рятувати зразки сакрального мистецтва.

У 1638 році Адам Сангушко фундував у нашому місті костел домініканців. Те, що в музеї маємо таку рідкісну річ, — це гордість.

Сьогодні кульмінацією експозиції, яка почала формуватися в 2002-му, є фрагменти вівтаря, який був переданий музею настоятелем церкви Різдва Пресвятої Богородиці Юрієм Михайловим років шість тому.

Відновлення чекає ікона Божої Матері із церкви села Сошичне.
Відновлення чекає ікона Божої Матері із церкви села Сошичне.

 — Коли ми подали інформацію про нього в Національний музей імені Шептицького, що у Львові, — розповідає Наталія Олександрівна, — то мистецтвознавець Володимир Александрович сказав, що це неабияка цінність — найстаріший різьблений дерев’яний католицький вівтар на Волині. Спеціалісти датують його першою половиною ХVІІ століття. Фрагменти золоченого вівтаря із плоскорізаними фігурами з двох боків, очевидно, із костелу Каменя–Каширського. Відомо, що у 1638 році Адам Сангушко фундував у нашому місті костел домініканців. Те, що в музеї маємо таку рідкісну річ, — це гордість. Хоч я не люблю цього слова. Тож скажу по–іншому: ми дорожимо таким експонатом.

«Народне малярство. Але яка в нього історія!»

У сакральному залі багато цікавих експонатів. Але є такі, з якими пов’язані особливі спогади Наталії Пась:

— Якось ми проводили дослідження у храмі села Запруддя. І побачили там на дзвіниці іконостас із старовинних ікон. На той час настоятелем церкви був Олександр Кулюк, який на запитання, чи можна їх забрати в наш музей, відповів згодою. Вони, до речі, були в дуже гарному стані — тільки від пилу ми їх витерли і повісили в сакральному залі.

А ще поруч із згаданими іконами стояв образ Миколая. Але він був дуже поруйнований, можна сказати, в аварійному стані. Тож у Наталії Олександрівни, як пригадує, відразу не вистачило сміливості його брати в музей — це ж відповідальність велика: чи не знищиться образ ще більше?

Образ Миколая після реставрації.
Образ Миколая після реставрації.

 — Я спочатку його не взяла, — каже наша співбесідниця. — Але це не давало мені спокою, бо, мабуть, неправильне було рішення з мого боку — одне взяти, а чимось знехтувати.

Скажемо, що нині цей образ — в експозиції сакрального залу Камінь–Каширського народного краєзнавчого музею. Датується він першою половиною ХІХ століття. Це той період, коли в Запрудді жила родина Косачів.

— А забрали ми цю ікону, — розповідає Наталія Олександрівна, — уже тоді, коли у нас були налагоджені зв’язки з Національним науково–дослідним реставраційним центром України, що у Києві. Попередньо домовившись (це важка, габаритна ікона), я вирушила в столицю. Але коли її побачили реставратори, то були трохи розчаровані, оскільки це звичайне народне малярство. Одне слово, відчувала, що можу поїхати додому з нею, — не візьмуть її в роботу. І тоді я розповіла, що образ — із Запруддя, до нього молилися Косачі (те, що родина Косачів — Тесленків–Приходьків жила у Запрудді на Камінь–Каширщині, ми дослідили і маємо друковане видання, підготовлене до 145–ї річниці співачки досвітніх вогнів). Тобто він меморіальний. Після цього на нього подивилися по–іншому.

Наталія Пась багато праці доклала до того, аби створити в музеї експозицію сакрального залу.
Наталія Пась багато праці доклала до того, аби створити в музеї експозицію сакрального залу.

 Три роки ця ікона була в реставраційному центрі. Засідала наукова рада з тим, аби вирішити, що з нею робити. І, порадившись з нами, дійшли висновку, що збережуть образ в такому вигляді, в якому він є нині, лише закріпивши фарби, аби не сипались. Тим більше, що лик добре зберігся. З минулого року цей експонат у нашому музеї.

Незабаром повернуться до Каменя–Каширського вже відреставровані церковні книги, видані в Почаївській лаврі в 1810 році (до того, як потрапити в сакральний зал, вони були у Ворокомлівському храмі). Своєї черги на руку спеціаліста чекає ікона Божої Матері із церкви села Сошичне. Все це — кроки до того, щоб була збережена минувшина, без якої немає майбутнього.

Telegram Channel