Бабуся Димна описала сторіччя із життя її рідного села
«Лучко Домінікія Терентіївна. 90–літня баба. Чотири класи образованія. Сама писала, сама собі диктувала. Як суміла, так зробила», — так старенька жителька Боровичів, що на Маневиччині, підписала лист, у якому навдивовижу щиро й зворушливо розповіла про своє село
«Статю пишуть хто що знає, а я думаю написати не про себе, а про своє покоління», — із притаманною лише старшим сільським людям відкритістю і простотою повела баба Димна свою сповідь–розмову, і старанно виведені її рукою в учнівському зошиті рядки повернули в 1930–ті роки.
«Не знали, що на світі цукерки є і ковбаса…»
Щемить бабусина душа, вертаючись у дитинство: «Малими не знали ми, що на світі цукерки є і ковбаса… Їли тільки домашні харчі, хто що мав…». Та всі тоді жили дружно, радісно. Невеличкі хати впорядковували — по кілька разів на рік господині білили. Був затишок, хоч ні килимів, ні меблів не мали.
«Українська школа стояла в селі, а польска за селом, де жили полякі, а ходили кому куда було ближче…» — пригадала бабуня, яка закінчила чотири класи польської школи, й досі пам’ятає уроки, перед якими обов’язково була молитва, а до вчителя дозволялося лише звертання «прошу пана». Раз на тиждень до школярів приходив православний священник, розповідав про Бога і створення світу. Тоді клас розділявся: з поляками релігієзнавчі уроки проводив ксьондз.
Багато сільських дітей взагалі не вчилися. «Хліба зі школи їсти не будеш», — казали деякі батьки. Інші ж таки виряджали своїх нащадків — у теплу пору року й босоніж, із книжками в полотняних торбинках чи збитих із дощечок скриньках. «Особинно часто до школи не пускали дівчат, бо треба було з льоном поратись, полотна наткати… Усе з полотна шили, купити не було змочі», — повідала бабця, зауважуючи, що в той час поляки до українців ставились непогано, багато людей розселили по хуторах, аби «кожен біля хати мав своє поле».
Трудні часи: воєнні роки й розбудова колгоспу
Все змінилося з приходом «совєтів» — під час протистоянь тоді в Боровичах і вбиті були, і хати спалені, й сільський млин згорів. «Всі полякі (і армія, і гражданські) покідали свої хазяйства і поїхали через ліс на Польщу, — згадує баба Димна. — В 41– му село сколихнула нова біда — війна, німци двоє чи троє суток без перерви ішли селом. Були всі на мотоциклах, но дорога ґрунтова, то вони їх в руках вели…»
До вчителя дозволялося лише звертання «прошу пана».
Тоді ж, розповіла довгожителька, настали й зовсім трудні часи — годі було десь дістати навіть солі чи сірника. Чоловіки пішли воювати, а вчорашні хлопчаки мусили ставати до плуга. Жінки й діти самі сіяли й жали, снопи в’язали, до клунь возили, обмолочували ціпами зерно, а потім ще й на жорнах мололи, бо ж млин згорів…
Трохи легше стало, як закінчилась війна, та нове лихо прийшло — колективізація. Тяжко було свою худобу до колгоспу віддавати, й працювалося там важко: «Все вручну робили, не було ніякої технікі, на своїх конях і волах люди собі заробляли трудодні». У 1950–х роках у колгоспі, що об’єднував села Боровичі, Копилля та Грузятин, з’явилася перша вантажівка, а в 1960–х уже чоловіки працювали трактористами, комбайнерами. На комбайні понад 30 літ жнивував нині покійний чоловік баби Димни — передовик праці Петро Лучко.
«Всю Стирову історію я знаю змалечка, бо завжди над Стиром жила»
Особливі ж спогади в жінки про річку, на березі якої розкинулося рідне село Боровичі: «Колись по Стиру відправляли ліс із сходу на захід протів течії і все на людскуй силі. Нагружались баржи, запрягались 4–5 хлопців у шлеї і тягли». І світ неблизький так долали — не десятки, а сотні кілометрів. Лиш наприкінці 1930–х з’явилося два пароплави, якими перевозили деревину.
А сам Стир, пригадує вона, мав зовсім інший вигляд, ніж тепер, — береги були чистими, не зарослими, а коли вода розливалась по лугах, цілісінькі плеса жовтіли заквітлим лататтям, аж до небес дзвеніло пташине щебетання, а в прозорій річковій воді можна було розгледіти найменшу рибку.
Спогади про минуле й роздуми про сучасне Боровичів
Розповіла баба Димна, що сільські хлопці без головних уборів не ходили, а дівчата обов’язково носили хусточки і спідниці довжиною за коліна. А коли одружувався хтось, весілля цілісінький тиждень тривало.
Надзвичайно приємні для бабуні згадки про те, як розросталось її рідне село — будувались школа, завод, лікарня, у класах по 30 дітей було…
Ще один теплий спогад — про духовий оркестр, який у 1930–90–х роках діяв у Боровичах. «Як заграють, то аж душа радіє. Не зрівняти з теперішнім джасом… Боровичи було крепке село, тепер трохі занепадає. Дітей менше народжуїця, хати порожніють…» — болить бабусине серце за рідне село. Та вона вірить у краще майбутнє, зі щемом ділиться спогадами своїх батьків: століття тому, під час Першої світової війни, їх вивезли до Австрії, а через кілька років, повернувшись на батьківщину, вони застали там лиш одну хату на село і будяки, як ліс. Здавалося, життя тут і не відродиться, а так багато відбулося за це століття в Боровичах — стільки діток народилося й згодувалося, стільки пар побралося, стільки збудувалося, стільки всього сталося!..
Від редакції: Щиро дякуємо бабі Димні (так вона сама себе назвала в листі, уривки з якого подано мовою оригіналу) за розповідь про столітню долю її рідних Боровичів. Спасибі й за давні, дорогі її серцю світлини, які вона відважилася покласти до конверта. Обов’язково їх повернемо.
Усіх гараздів і многая літа зичимо і нашій найповажнішого віку дописувачці, і її великій родині: чотирьом дітям, сімом онукам та вісьмом правнукам.
Юлія МУЗИКА