Чию трубу викопали на Волині?
П’ятнадцять років країна намагається відсудити у російського підприємства 1433 кілометри української частини нафтопродуктопроводу Самара–Західний напрямок та Грозний–Армавір–Трудова. Проводом йде дизельне пальне в Україну та Угорщину, тож якби труби були державними, ми могли б заробляти чималі кошти на транспортуванні. Лише за приблизними підрахунками, вартість цієї ділянки нафтопродуктопроводу — понад вісім мільйонів доларів, які після розпаду СРСР Росія привласнила «за замовчуванням»
У 2015 році Україні вдалося відсудити своє майно, проте Господарський суд Рівненської області заново розпочав розгляд справи, знову на роки відсунувши можливість повернути нафтопровід у державну власність. А недавно правоохоронці ще й отримали факти, що поки суди тривали, російська компанія демонтувала частину нафтопроводу на Волині. Щоб підтвердити чи спростувати інформацію, вилучать документи у рівненських суддів.
Користується спірними трубами зареєстроване у Рівному «Прикарпатзахідтранс», яке до 2015–го належало російській державній компанії «Транснєфть», а нині зареєстроване на білоруське товариство «Нафтобітумний завод» та швейцарську компанію «Інтернешнл Трейдінг Партнерс АГ». Коли Україна у 2015 році відсудила труби, «Прикарпатзахідтранс» відновило судовий розгляд, подавши до Господарського суду Рівненської області позов, в якому йшлося про «нововиявлені обставини». Мовляв, у Росії були документи, недоступні підприємству, які засвідчують, що прокладений за часів СРСР нафтопровід в Україні був демонтований, а той, що нині, мовляв, уже новий. У правдивості цих слів засумнівалися і прокуратура, і НАБУ, але не суддя Ярослава Гудзенко, яка таки поновила судову тяганину, хоча «нові документи» датувалися ще 1990–ми роками та початком 2000–х. На суддю написали скаргу до Вищої ради правосуддя, проте торік вона сама звільнилася за власним бажанням.
Попри те, що йшли суди і українська сторона накладала арешт навіть на викачування з нафтопроводу дизельного пального, «Прикарпатзахідтранс» не лише намагався порушити арешт, а й, як йдеться у матеріалах судових справ, «незаконно оформив правовстановлюючі документи на об’єкти, якими користується підприємство». Оформив за допомогою органів місцевої влади у шести областях, де проходять труби. Правоохоронці зареєстрували кримінальні провадження «стосовно протиправних дій посадових осіб», а заодно встановили, що у 2017 році «Прикарпатзахідтранс» демонтував 2700 метрів труби на Волині.
Правоохоронці зареєстрували кримінальні провадження «стосовно протиправних дій посадових осіб», а заодно встановили, що у 2017 році «Прикарпатзахідтранс» демонтував 2700 метрів труби на Волині.
Слідчі просили Кабінет Міністрів провести перевірку, чи були дозволи на демонтаж частини нафтопродуктопроводу Грозний–Армавір–Трудова, включаючи дозвіл на зняття ґрунту. А заодно у листопаді 2019–го замовили інженерно–технічну експертизу у Київському НДЕКЦ МВС України, яка має встановити протяжність, технологічні характеристики складу кожної з частин спірного нафтопроводу і т. п. Втім, для проведення експертизи НДЕКЦ попросило додаткові матеріали, які слідчі ГУ Нацполіції у Волинській області вирішили взяти… у суддів Господарського суду Рівненської області.
Як йдеться в ухвалі Луцького міськрайонного суду, слідчі переконані, що «є достатні підстави вважати, що у володінні Господарського суду можуть зберігатись оригінали документів щодо встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні». За ухвалою суду слідчі отримали дозвіл вилучити копії судових матеріалів, зокрема результати судової інженерно–технічної експертизи нафтопроводів, які суд у 2017 році замовляв у ДП «Український державний науково–дослідний і проєктний інститут азотної промисловості і продуктів органічного синтезу». Також за ухвалами Луцького міськрайонного суду слідчі отримали дозвіл на вилучення копій документів, що стосуються спірного нафтопроводу, у «Прикарпатзахідтрансу», Фонду держмайна та ще кількох державних інституцій, які мали би контролювати діяльність колишнього російського підприємства на території України. Зазвичай подібні експертизи тривають довго, а суд після завершення справи може затягнутися на роки, тож не виключено, що поки українські правоохоронці доведуть, що труби наші, від них уже нічого не залишиться.
Левко ЗАБРІДНИЙ