Українцям масово «блокують» картки, а тоді залишають без копійки
Будьте обережні: нова схема шахрайства
«Шановний клієнте, ПриватБанк із метою безпеки заблокував картку. Зверніться за номерами телефонів…» — повідомлення з подібним текстом від різних фінустанов щодня отримують тисячі наших громадян, адже бази контактів із номерами телефонів і навіть ПІБ уже давно «гуляють» в інтернеті. Це саме СМС прийшло і на мобільний кореспондента OBOZREVATELКартку банк не блокував, а подібні повідомлення ніколи не розсилають. Ми звернулися у службу підтримки фінансової установи і передали всі зазначені в ньому номери телефонів. Незважаючи на це, вже наступного дня прийшло повторне СМС із таким самим змістом. Цього разу ми вирішили передзвонити шахраям.
— Центральне управління безпеки Національного банку України. Як до вас можна звертатися? — відповів молодик по мобілці. На відміну від справжнього працівника кол–центру, наш співрозмовник має проблеми з дикцією і говорить російською.
— У вас є інші картки, окрім ПриватБанку? Нікому не передавали картку? Помилочок не робили, коли вводили код авторизації? — продовжує бесіду співрозмовник.
Шахрай пояснив: гроші під загрозою, хтось намагається зламати картку і зняти всю готівку. Щоб урятуватися, треба терміново пройти до банкомату і передзвонити.
Під час розмови шахраї намагаються дізнатися дані картки, а тоді відразу ж знімають із неї кошти.
Через деякий час ми знову телефонуємо на вказаний номер, мовляв, уже дійшли до банкомату. Але цього разу нам відповів уже інший «працівник НБУ» і запропонував діяти за іншим сценарієм.
«Візьміть вашу картку в руки. Почастішали шахрайські схеми в Україні. Ми блокуємо картки з метою вашої безпеки», — заявив шахрай. Відрізнити псевдооператора від справжнього неважко. Замість «в Україні» він каже «на», використовує українізми, а на задньому фоні, якщо прислухатися, можна почути, як хтось голосно матюкається. Як виявилося, так вчинить і наш співрозмовник.
Потім, щоб підтвердити, що «картку не продали», треба назвати повний її номер, термін придатності, ще й продиктувати СVV. Коли шахрай втомився повторювати прохання, перейшов на матюки й образи…
Експертка у сфері кібербезпеки Марина Кобейник говорить, що подібні схеми вже давно відомі і працюють не перший рік. Шахраї купують банківські картки в українців і базу контактів в інтернеті. Розсилають повідомлення в пошуках наївного клієнта, а потім змушують переказати гроші зі своєї картки на куплену. Отриманий «прибуток» знімають у банкоматах.
«Зараз, я б сказала, є певне загострення у «сфері» шахрайства. І скільки не веди пропаганду, не розповідай, що нікому не можна називати свої особисті дані та завжди потрібно передзвонювати в банк за тим номером, який вказаний на вашій картці, все одно знайдеться хтось, хто переконає у зворотному», — наголошує Кобейник.
Як врятувати гроші
- Не відповідайте на СМС із незнайомих номерів і не розмовляйте з працівником банку, який сам вам подзвонив. Якщо ви хочете переконатися, що маєте справу зі справжнім банком, телефонуйте на гарячу лінію фінансової установи, а не набирайте зазначені в СМС номери.
- Нікому не називайте номер своєї картки, цифри на зворотному боці, термін давності. Маючи всю цю інформацію, картку можна використовувати, щоб оплатити покупку або перевести гроші.
- Не озвучуйте паролі і коди. Таким чином можна верифікувати переказ коштів зі своєї картки на чужу.
Незважаючи на те, що банки вкладають в систему безпеки левову частку своїх бюджетів, впроваджують нові механізми захисту рахунків, через довірливих клієнтів шахраї продовжують заробляти мільйони. За даними НБУ, щороку лише офіційно в Україні фіксують 30—35 тисяч випадків шахрайств із картками. І в абсолютній більшості головна причина — недотримання клієнтами правил безпеки.
Також варто зазначити, що якщо ви самі зробили переказ або розголосили свої дані, банк не повертатиме втрачене.
Олександр ЛИТВИН,
obozrevatel.com.