Ігор ВОЛОШЕНЮК: «Аграрна партія — як альтернатива проти монополізації місцевого самоврядування»
Верховна Рада проголосувала за постанову № 3809 про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів в Україні на 25 жовтня 2020 року та прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення виборчого законодавства». ЦВК звернулася із закликом якнайшвидше врегулювати проблемні питання та створити якісну законодавчу основу для організації підготовки та проведення місцевих виборів. Про проблеми правової невизначеності в питаннях адміністративно-територіальної та нормативно-правової основи місцевих виборів, про гострі кути децентралізаційної реформи, про участь у виборах самоврядних органів — в інтерв’ю з головою Волинської обласної організації Аграрної партії України Ігорем Волошенюком
—Ігоре Васильовичу, можна говорити про старт місцевих перегонів. Які, на вашу думку, найбільші проблеми організаційного характеру як для адміністраторів виборів, так і для потенційних суб’єктів виборчого процесу?
— Очевидно, те, що відбувається в бурхливому українському політикумі напередодні місцевих виборів, насторожує і викликає сумнів у спроможності влади провести та забезпечити демократичний, прозорий виборчий процес. Маніпуляції з прийняттям технічних та політичних правок до більш ніж двохсот статей Виборчого кодексу, складна та заплутана виборча система, за якою обиратимуться місцеві депутати, — усе це не сприяє підготовці та проведенню чесних виборів на рівних умовах для всіх його учасників.
Як відомо, міжнародні правові стандарти забороняють змінювати законодавство за рік до виборів, а у нас за три місяці до чергових виборів змінено правила їх проведення. На сьогодні ще не знаємо, як будуть визначатися виборчі територіальні округи, які їхні межі. Запроваджений високий відсоток виборчої квоти фактично перетворює відкриті партійні списки на закриті, — виборці своїми голосами мінімально впливатимуть на порядок розташування кандидатів. Обмежено право участі у виборах кандидатів, які раніше могли балотуватися шляхом самовисування. Сплата грошової застави для участі у виборах навіть до сільських і селищних рад переводить здорову політичну конкуренцію у вир політичної корупції та залежності.
— Як оцінюєте реформування адміністративно-територіального устрою в частині утворення та ліквідації районів?
— Новий територіально-адміністративний устрій має визначати ефективність та дієвість місцевої виконавчої влади та органів самоврядування. Проте спроба утворення нових та ліквідація районів у нинішніх межах свідчить тільки про одне — центральна влада перетворює процес децентралізації на імітацію. Якщо перший етап реформи прогнозовано залишив районні ради та райдержадміністрації без повноважень, то нині спостерігаємо слабкість та безсилля владної вертикалі і в області, і у районах.
Аграрна партія України — єдина політсила, основною метою якої є захист інтересів людей праці, мешканців сіл і містечок. Ставимо перед собою головну мету — добиватися більших прав для громад: розпоряджатися майном, землею, лісом і водними ресурсами, залишати більшу частину зібраних податків для своїх потреб.
Повноваження президентських призначенців нерідко обмежуються стінами їхніх кабінетів. Необхідно визначитися із системою управління на субрегіональному рівні, збалансувати інтереси місцевого самоврядування і виконавчої влади, виключивши прояви безвідповідальності. Інституції, які мають делеговані повноваження, повинні працювати виключно в інтересах громадян. Рішення про новий районний поділ має гармонізувати з чітким визначенням повноважень, відповідальності і фінансового забезпечення.
— Поширюються протести проти рішення про ліквідацію уже сформованих ОТГ. Чи справедливо без згоди діючих громад приєднувати їх до нових територій?
— Підтримую справедливий протест активних представників об’єднаних територіальних громад. Віднесення населених пунктів до того чи іншого статусу по суті нічого не змінить і не забезпечить жодних гарантій на здійснення місцевого самоврядування на якісно відмінному, вищому функціональному рівні. Як можна, не запитавши думки жителів, скасовувати принцип добровільності при об’єднанні? І це у громадах, де вистачає бюджету для повноцінного розвитку, де налагоджена інфраструктура сільських територій.
А людей знову не хочуть почути. Таким є упереджене ставлення до думки і бажань громади, відверте ігнорування законних прав і свобод. Усе це не наближує, а тільки віддаляє владу від людей, яких позбавляють можливості покращувати якість свого життя і самостійно вирішувати свої проблеми.
Перешкоди в розвитку громад поглиблюють і без того складну ситуацію, особливо у сільській місцевості. Аграрна партія України — єдина політсила, основною метою якої є захист інтересів людей праці, мешканців сіл і містечок. Ставимо перед собою головну мету — добиватися більших прав для громад: розпоряджатися майном, землею, лісом і водними ресурсами, залишати більшу частину зібраних податків для своїх потреб.
— Чи можуть ці вибори дати поштовх для розвитку якісно нового місцевого самоврядування?
— Саме влада на місцях є найближчою до людей і покликана вирішувати основні господарські питання. Органи місцевого самоврядування стають відповідальними перед виборцями за ефективність, а перед державою — за законність своєї діяльності. Скільки б не говорили про зміни, чиновники будуть лобіювати чиїсь інтереси. Належність до провладних партій спонукає до вирішення адміністративних питань у корисливих цілях. Тому сьогодні Аграрна партія України — це як противага проти монополізації місцевого самоврядування фінансово-господарськими регіональними елітами та різними популістськими проєктами.
Кандидати від Аграрної партії візьмуть участь у жовтневих виборах, щоб громадяни обрали в органи місцевої влади тих, кого вони особисто знають і кому довіряють. Фаховість і знання проблем, що потребують вирішення, — головні критерії висування. Ми братимемо участь у виборах, бо справді прагнемо реальних змін. З оновленням місцевих рад має розпочатися процес активного відновлення впливу громад на управлінські рішення.
Дарина БОРИСЮК