«Не світитися в темряві» заборонено
«Є такі «льоліки», що їде ото підводою, нічого на неї позаду не почепить, то жах просто! Добре, як ніч місячна! Бо от в Турівці й Микитичах освітлення вуличного нема, то як бути?» — обурювалася мешканка одного із сіл Володимир-Волинського району, як почула питання, чи дотримуються селяни вимоги мати світловідбивальні елементи у вечірню пору
Бути помітним на дорозі варто
Норма, за якою пішоходи, які рухаються узбіччям чи проїзною частиною в темряві, зобов’язані мати спеціальні позначки на одязі, діє з 11 листопада минулого року. Це передбачають Правила дорожнього руху (ПДР). Інакше — попередження й згодом штраф (сума, до речі, смішна — 51 гривня). Нововведення зумовлене статистикою про смертність та травматизм, бо водій не бачить перехожих. Наприклад, наші волинські патрульні зафіксували: з 29 аварій, що трапилися восени саме у темну пору доби за участю пішоходів, у десяти є загиблі, а решта — травмовані.
Прессекретар патрульної поліції Валентина Мельник каже, що зараз за таке порушення не штрафують. Але багато розповідають про важливість флікерів, тобто світловідбивальних предметів (це і браслети, й наліпки, брелоки, спеціальні смужки, шнурівки). Головна категорія волинян, з якими спілкуються правоохоронці, — учні передусім шкіл, розташованих біля автошляхів. «Ми співпрацюємо з Генконсульством Республіки Польща в Луцьку, вони надали нам флікери і хочуть, щоб роздавали дітям тих шкіл, що при дорозі», — ділиться поліцейська. Крім того, їздять до учнів та дитсадківців зі світлячками-подарунками на запрошення батьків і педагогів. А ще у бібліотеках опікуються майстер-класами, на яких діти з світловідбивної тканини вирізають різні фігури.
Суть не в ціні, а в ставленні людей до проблеми — в усвідомленні небезпеки.
Окремо патрульні працюють із власниками підвод та велосипедистами. Прес-офіцер Патрульної поліції Волині Богдан Павлович каже, що зупиняє тих, хто не позначає свій транспорт світлоповертальними знаками, пояснює про безпеку і дарує флікери. Згадує патрулювання на трасі міжнародного значення з Луцька до Ковеля: «Коли зупиняю, то люди спочатку насторожуються, а як чують пояснення, то уже приязно реагують. Як водій скажу, що дуже важко в осінньо-зимовий період: пішоходи йдуть через дорогу в темному одязі, в капюшонах — якби ще без них, то хоч обличчя відсвічує! А ця вимога — то дуже правильний напрямок!» Фахівець зауважує, що про це розповідають не перший рік, і все одно працювати є з ким.
А ви знаєте про норму щодо світловідбивачів?
Лідія, мама десяти діток, яка мешкає із сім’єю у Буркачах на Горохівщині, коли чує запитання про флікери, зауважує: «Таке чула. Справа хороша. Це ж увечері добре видно людину, у якої щось світиться на одязі чи взутті. От і в донечки якось попалися чобітки такі, на деяких куртках є у нас. А в селі вуличне освітлення раптом «закінчилося», тож я би купила, якби попалося на очі, але я не знаю, де їх брати».
Один зі знайомих водіїв на ім’я Сергій у відповідь розповідає, як кілька років тому відсудив у власника гужового транспорту пару коней, бо ввечері розбив об його підводу машину.
Директорка одного з сільських дитсадків Володимир-Волинського району, яка побажала не називатися, сказала, що про таке не чула: «Нас, освітян, збирали уже й цього року, але про це не йшлося». Одночасно начальниця управління освіти й науки облдержадміністрації Людмила Плахотна у коментарі зауважила: «Ми уже третій рік говоримо на нарадах керівникам органів управління освіти про таку необхідність. Знаю, що більшість директорів сільських шкіл цьому сприяє».
Де брати світловідбивачі?
Валентина Мельник із патрульної поліції зауважує, що їх продають у канцелярських крамницях та «спорттоварах». На запитання, чи мають правоохоронці, окрім польських флікерів, українські (від нашої влади) Валентина відповідає заперечно…
В інтернеткрамницях метр світловідбивної стрічки коштує 15 гривень і більше, є готова на липучці, універсального розміру, — за пів сотні (такі чіпляють на руки й ноги). Продають також браслети й наклейки по 10 гривень і дорожче. 12 катафотів на велосипед коштують 70 гривень.
Довідка Патрульної поліції: Для того, аби зманеврувати при швидкості 50 км/год, водієві потрібно 150 метрів. Уночі пішохід у світлому одязі стає помітним за 30–75 м, а цього недостатньо для уникнення ДТП. Людину зі світловідбивачами видно за 300 м. Отже, додаючи їх на одяг, на 85% знижуємо шанс постраждати в результаті автопригоди.
Поліцейський Богдан Павлович зауважує, що суть не в ціні, а в ставленні людей до проблеми — в усвідомленні небезпеки. У його практиці є випадки, коли пішохід, який йшов у темряві узбіччям без жодного світловідбивача, на попередження огризався. Але патрульний розказує, як приємно вразила його жінка на мопеді неподалік Переспи Рожищенського району: мала на собі захисний шолом, та ще й вона і її пасажир були в світлоповертальних жилетах.
Читайте також: На Волині запрацювали ще дві поліцейські станції
P. S. Було б добре, якби до цієї норми у нас з’явився держспоживстандарт для виробників про обов’язковість відповідних стрічок на верхньому одязі, дитячих портфелях, на взутті, як, очевидно, є за кордоном. Однак це якраз та ситуація, коли ми самі є ковалями своєї безпеки на темній дорозі й коли ліпше перестрахуватися, аніж знехтувати.