Масштабна корупція і нові олігархи: експертка розкритикувала «Велике будівництво» Зеленського
Проєкт президента Зеленського «Велике будівництво» став показовим прикладом на державному рівні створення картелів, розкрадання бюджетних коштів та знищення конкуренції в автодорожній галузі. Це сигнал правоохоронцям не проводити розслідування таких злочинів, а іншим чиновникам – так можна робити, ніхто не покарає
Про це пише засновниця «Ліга антитрасту» Агія Загребельська у статті «Корупція та неефективність» у «Дзеркалі тижня», пише Прямий.
Вона наголошує на неефективності витрачання обмежених державних ресурсів в рамках президентської програми «Велике будівництво». «Через дискримінаційні вимоги тендерної документації «Укравтодору» та його неправомірні дії з недопущення значної кількості компаній до великих тендерів на ринку фактично утворився картель. Обмежена кількість компаній, домовляючись між собою заздалегідь про розподіл підрядів, бере участь в аукціонах і не конкурує одна з одною. Як наслідок, ми переплачуємо за ремонт та будівництво кілометра дороги від 20 до 40%», – заявляє Агія Загребельська.
За її словами, оскільки проєктанти та технагляд часто є компаніями-сателітами картелістів, відсутній реальний контроль за якістю ремонту та будівництва, а отже існує високий ризик, що чимала частина доріг «зійде разом зі снігом».
Експертка також наголошує, що близько 90% підрядів за минулий рік — це поточний середній ремонт, гарантійні строки на який коливаються від одного до п’яти років. «А це означає, що вкладені в ці дороги мільярди скоро можуть цілком законно перетворитися на гарбуз», – додає вона.
Агія Загребельська зазначає, що у Зеленського ніхто навіть не замислювався над тим, щоб бюджетні кошти не «витікали» з країни на російський бітум, американську техніку та у турецькі чи китайські компанії, а підтримували українську економіку. Крім того, інвестування значних грошей у дороги має відбуватися одночасно з розвитком залізничної та портової галузей, з одного боку, та посиленням контролю за перевантаженням на дорогах — з іншого, але цього не відбулося.
Експертка переконана, що все це призведе до створення нової касти «бізнесменів», що зможуть впливати на державну політику на рівні олігархів. «За рік одна лише компанія «Автомагістраль-Південь» Олександра Бойка отримала підрядів із бюджету на більш як 30 млрд грн.
Журналісти програми «Схеми» зафіксували її керівника в одному ресторані з головою бюджетного комітету депутатом партії «Слуга народу» Юрієм Арістовим. Ця ж компанія, за повідомленням самого «Укравтодору», профінансувала подарунок президента Зеленського багатодітній родині у вигляді будинку. Окремі члени картелю мають зв’язки з мером Одеси Геннадієм Трухановим, ще одна компанія — з олігархом Коломойським. Інша — з експомічником нардепа від Партії регіонів Шкілем. Тобто, якщо вірити словам секретаря РНБО Олексія Данілова, що олігархи — це п’ята колона в Україні, то «Велике будівництво» свідомо поповнює п’яту колону новими обличчями та фінансує її з державного бюджету», – зазначає авторка.
Держава замість того, щоб здійснити кілька показових розслідувань, навпаки, розкрила над корупціонерами броньовану парасольку.
При цьому Агія Загребельська наголошує, що за цей час інші дорожні компанії банкрутують або виживають і для них є два виходи: або іти на субпідряд до картелістів, або закривати бізнес. «Як наслідок, картель перетворюється на монополію, забезпечуючи собі вплив і владу на ринку на тривалий час і незабаром зможе диктувати свої умови державі», – зауважує вона.
«Держава замість того, щоб здійснити кілька показових розслідувань, навпаки, розкрила над корупціонерами броньовану парасольку. Наприклад, прокурори в Україні так досі й не спромоглися висунути підозру представникам компанії «Онур», що мають давні стосунки з Володимиром Зеленським. Хоча польські правоохоронці в межах тієї самої кримінальної справи щодо ексголови «Укравтодору» Новака це вже зробили», – наголошує експертка.
Читайте також: Здатні перемагати: Петро Порошенко оголосив патріотичний флешмоб у соцмережах.
«Забрендувавши «Велике будівництво» прізвищем Зеленського та підсівши на легкі гроші, Банкова дала сигнал усім правоохоронцям, що ця галузь є недоторканною.Тому розслідування або не проводяться, або імітуються. Корупційні практики «Укравтодору» метастазами розходяться по інших галузях. Десь чиновники беруть на озброєння вже легалізовані лайфхаки з проведення недоброчесних тендерів, десь просто вирішують брати, бо з Банкової показують приклад, що це можна робити безкарно. Правоохоронці ж учергове отримали сигнал згори, що нічого не змінилося, а значить, розслідувати будь-яку санкціоновану корупцію знову необов’язково», – резюмує Агія Загребельська.
Нагадаємо, нова правка від «слуг народу» до законопроєкту щодо державних закупівель дозволяє провести будівництво Київської кільцевої дороги в обхід «Prozorro».