
До якої відмітки зростатимуть ціни на пальне?
Чому зростає ціна на автомобільне пальне?
Серед головних чинників називають прив’язку до попиту, долара та політика Мінекономіки.
Автомобільне пальне помітно подорожчало від початку осені. Фактично за два місяці середня вартість бензину А-95 зросла на 2,15 грн. Водночас на початку жовтня Міністерство економіки оприлюднило нові розрахунки середньої вартості бензину і дизельного пального, – пише «Слово і діло.
На початку осені А-95 преміум коштував 31,6 грн за літр. Ціна на бензин А-95 була дещо нижчою – 29,68 грн за літр. Вартість бензину А-92 становила 28,85 грн, дизельного пального - 27,90 грн за літр. Автомобільний газ коштував 17,48 грн. Загалом за два місяці він подорожчав найменше.
Найбільш різке зростання ціни на автомобільне пальне відбулося 12 жовтня. Річ у тім, що 4 жовтня Міністерство економіки опублікувало нові рекомендовані граничні роздрібні ціни на пальне. Експерти з питань енергетики зазначають, що вони виявилися вищими за попередні: розрахункова ціна бензину досягла 26,50 грн за літр, а дизельного пального – 23,23 грн за літр.
Вартість «звичайного» бензину на АЗС не може перевищувати 31,50 гривні за літр, «звичайного» дизельного пального – 30,23 гривні за літр.
Отже, вартість «звичайного» бензину на АЗС не може перевищувати 31,50 гривні за літр, «звичайного» дизельного пального – 30,23 гривні за літр. Вартість преміум-пального та автогазу не регулюється. Гранична ціна містить середню вартість пального і націнку, розмір якої для дизпального не повинен перевищувати 7 грн за літр, а для бензину – 5 грн за літр.
3 листопада була оприлюднена нова середня вартість бензину у розмірі 28,40 грн/літр і дизпального 24,90 грн/літр. З урахуванням максимальної торгової націнки гранична вартість бензину становить 33,40 грн/літр, тоді як дизпального – 31,90 грн/літр. Якщо дивитися ціни за областями, середні сильно не відрізняються, особливо на бензин А-95. Водночас, треба зважати, що у великому місті, наприклад, Києві, ціни можуть бути вищими, ніж в області. Тому середня вартість пального балансується.
Найдорожчий бензин А-95 - у Луганській, Одеській, Львівський та Донецькій областях (вище 32 грн). Найдорожчий автомобільний газ – в Одеській області (19 грн за літр).
Директор спеціальних програм науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев пояснив, що існує кілька причин подорожчання. Основні з них – це: вартість нафтопродуктів на кордоні; курс національної валюти; попит; зовнішній та адміністративний вплив з боку органів державної влади, які втручаються в діяльність ринку з певних міркувань.
Україна закуповує близько 70% споживаних нафтопродуктів. Особливо велика залежність щодо дизельного, якого завозиться близько 80%.
Оскільки нафтові котирування спекулятивно підвищилися до 80-83 доларів за барель, це призвело до того, що з відстроченням, але піднялися і ціни на нафтопродукти, які виробляються в тих державах, звідки Україна їх купує. І це сприяло підвищенню вартості нафтопродуктів на заправках.
З курсом долара, як зазначає фахівець, ситуація цікавіша. Експерт пояснив, що нафтопродукти закуповуються за комерційним курсом, переважно за євро. За євро також визначається величина акцизного податку. Водночас цієї осені спостерігається доволі нетипова ситуація для України – курс долара падає, а гривня зміцнюється, незважаючи на типові сезонні коливання. За словами Рябцева, це навпаки сприяє зниженню вартості нафтопродуктів на кордоні.
Чому ж тоді ціни на бензин зростають? Бо конкретно у цій ситуації на вартість впливають інші чинники.
Директор спеціальних програм науково-технічного центру зазначив, що попит, зазвичай, зростає в літній період, коли настає сезон відпусток, і в осінній період, коли відбуваються польові роботи. Зараз потрохи він зменшується – насамперед на дизельне пальне, оскільки польові роботи завершилися, і до зими він зменшиться майже на третину порівняно з вереснем і жовтнем місяцем. А це сприятиме зменшенню вартості нафтопродуктів, пояснив експерт. Також для дизельного пального буде зміна продажу літніх марок на зимові. Тому спостерігається спочатку зниження цін, а потім підвищення .
Ще одна причина – адміністративний вплив. За словами експерта, щодекадно публікуються рекомендовані ціни на так зване соціальне пальне. Але це щоразу дестабілізує ситуацію на ринку, тому що навіть коли інші чинники не діють, чомусь рекомендують трейдерам підняти вартість нафтопродуктів вроздрібі.
Загалом, підсумував експерт, основним чинником впливу на ринок були саме публікації Мінекономіки, які підштовхнули абсолютну більшість трейдерів підвищити ціни. Інші або компенсували одне одного, або їхня зміна не була такою значною, щоб сприяти суттєвому збільшенню вартості нафтопродуктів на заправках. З огляду на це, таке державне «регулювання» стало тим драйвером зростання вартості палива на заправках з початку осені цього року.
На думку аналітика, методика, за якою визначається рекомендована ціна, не витримує жодної критика та є недосконалою. А якщо держава дозволяє підняти ціни, то чому б не скористатися такою можливістю. Навіть якщо жодних економічних підстав для цього немає. Також Рябцев додав, якщо проаналізувати ситуацію на ринку пального, спроби державного регулювання призвели не до зниження цін на за правках, а до їхнього зростання.
Геннадій Рябцев також пояснив, що зараз відбувається перехід з продажу літнього дизельного пального на зимове. Оскільки літніх запасів дуже багато, їх треба швидко розпродати, тому ціни на дизпаливо пішли униз. Водночас, коли почнуть продавати зимове паливо (через кілька тижнів), тоді ціна буде зростати. До того ж, зимове паливо на кілька відсотків дорожче, ніж літнє, зазначив експерт. Він додав, що наразі також є певні проблеми зі скрапленим газом (автогазом), тому що російські постачальники зменшили обсяги постачання цього ресурсу в Україну.
Серед причин Рябцев виділив збільшений попит на скраплений газ у Туреччині, Польщі, Росії та інших країнах, які використовують його не для автівок, а для котлів (для тепла). Він наголосив, що це типова щорічна ситуація, яка спостерігається з настанням опалювального сезону.
Читайте також: Ціни на цукор в Україні продовжують скаженіти
