«Ні» повинні заохочувати дітей до контакту, а не до замкнутості: поради батькам
10 заповідей дисципліни від католицького священника-монаха Бруно Ферреро
1. ДИСЦИПЛІНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ОЧЕЙ, А НЕ З ВУХ. Нотації — ні до чого. Батьки ніколи не повинні забувати, що саме вони є взірцем та дзеркалом тих вимог і тієї поведінки, котрої вимагають від дітей.
2. ВОНА ПРОРОСТАЄ З ЧІТКО ВИРАЖЕНОЇ ЛЮБОВІ: вимагати багато може лише той, хто багато дає. Будь-яке навчання, у тому числі того, що можна, а що — ні, починається з турботи, завдяки якій діти вчаться довіряти, відчувати тепло та близькість до тих, хто їх оточує, та прив’язуються до них.
Ляпаси та покарання — марні спроби знайти коротший шлях
3. Як і будь-яке навчання, ДИСЦИПЛІНА — СПРАВА ТРИВАЛА, а не короткочасна. Ляпаси та покарання — марні спроби знайти коротший шлях. Необхідно збудувати «структуру», і розпочати варто з фундаменту. Батьки повинні використовувати кожну нагоду, аби виправляти дитину: «Я зупинятиму тебе кожного разу, аж поки ти не навчишся зупинятися сам».
4. МАМА Й ТАТО ПОВИННІ ПРАЦЮВАТИ ЯК КОМАНДА. А це можливо лише тоді, коли вони люблять одне одного. Батьки, яким ніколи займатися дітьми, чинять так, бо їм ніколи займатися одне одним.
5. ДИСЦИПЛІНА — НЕ ВІЙНА. Тут не буває ані переможців, ані переможених.
6. СПРАВЖНЯ ДИСЦИПЛІНА — ЗАПОБІЖНА: батьки повинні висловлюватися зрозуміло та чітко, оскільки дисципліна — джерело надійності. Батьки повинні пояснити, чого очікують від свого чада, та показати шляхи до цього. Треба хвалити добру поведінку, аби зовнішня дисципліна стала «радістю самодиципліни».
Якщо батьки виконують усі забаганки дітей, вони виростуть слабкими та не вмітимуть протистояти життєвим розчаруванням. Позбавляти дітей тимчасових труднощів — це все одно що позбавити їх можливості вирости сильними.
7. ДИСЦИПЛІНА — СПРАВА РОЗБУДОВИ ТА НАВЧАННЯ (завжди треба ставити собі запитання: «Чого я навчаю своєю поведінкою?»). Коли дитина росте, ЇЇ СЛІД ДОЛУЧАТИ ДО ДІАЛОГУ ТА ОБГОВОРЕНЬ. «Ні» повинні заохочувати дітей до контакту, а не до замкнутості. Зазвичай, почувши «ні», діти питають: «чому?» І вони мають право на відповідь. Батьки повинні розвинути у собі вміння відрізняти потреби від забаганок. З точки зору дитини, правила є обмеженнями, котрі викликають злість. Але з іншого боку, це й огорожа, яка захищає та забезпечує почуття надійності.
8. Ще один ВАЖЛИВИЙ АСПЕКТ ПРАВИЛ ПОЛЯГАЄ У ТОМУ, ЩО ВОНИ ДОПОМАГАЮТЬ ДІТЯМ ВИРОСТИ СИЛЬНИМИ. Якщо батьки виконують усі забаганки дітей, вони виростуть слабкими та не вмітимуть протистояти життєвим розчаруванням. Позбавляти дітей тимчасових труднощів — означає позбавити їх можливості вирости сильними.
9. ПРАВИЛА ДОПОМАГАЮТЬ ДІТЯМ РОЗВИВАТИ ЇХНІ ЗДІБНОСТІ. Дитина, котра потребує уваги чи іграшки, але мусить зачекати чи відмовитись від цього, вчиться бути терплячою та гнучкою, шукатиме альтернативи, якщо, звичайно ж, відмова була адекватною та не доводитиме дитину до відчаю.
10. ПРАВИЛА ЗАВЖДИ ПОВИННІ МАТИ НАСЛІДКИ. Важливо визначати ці наслідки логічно і ще до того, як правила порушено. Якщо дитина визнає правило справедливим, вона не повставатиме проти нього, коли батьки вимагатимуть дотримуватися його.
Читайте також: ««Мам, купи мені все військове». Колонка мами 4 дітей»
Із книжки Бруно Ферреро «Ваші діти мають лише вас. Тільки виховання змінить світ».