Курси НБУ $ 41.40 € 45.14
«Не кожну жінку запрошують пекти коровай на весіллє…»

Хустка — ​це атрибут заміжньої жінки, яка, за українською традицією, щодня мала бути з покритою головою.

Фото зі сайту volyn-kray-mus.at.ua.

«Не кожну жінку запрошують пекти коровай на весіллє…»

Якщо хочете знати все про обряд шлюбу на Поліссі, то читайте книги Олександри Кондратович (на фото). На жаль, сама Олександра Павлівна вже не розкаже про традиції й звичаї рідного краю, які вивчала впродовж життя: на 87-му році перестало битися серце етнографині, фольклористки, педагогині, почесного краєзнавця України

Олександра Кондратович, уродженка села Кримне Камінь-Каширського району, була дослідницею народного мистецтва, збирачкою українських обрядових пісень. Про високу оцінку творчих пошуків свідчить те, що вона була лауреаткою премій різних рівнів. Підсумком багаторічної праці є збірки «Калиновий квіт Полісся», «Як у лузі калинойка з квітками», «Весілля на Поліссі», «Народини» та «Коса ж моя шовковая». 
Поховали щиру патріотку рідного краю на малій батьківщині — ​у селі Кримне. Редакція «Волині» висловлює щире співчуття рідним у цій непоправній втраті…
Свого часу в нашій газеті, зокрема в тематичних сторінках «Любить! Не любить», Олександра Павлівна ділилася з читачами своїми знаннями-перлами. Вона з тих, хто ще сам застав старовинні весілля, хто встиг зустрітися зі старожилами й почути та записати їхні розповіді. В одному з інтерв’ю казала з цього приводу:

— Звичайно, інтерес до минувшини пов’язаний значною мірою з моєю професією вчителя-філолога. Але почалося не з фаху. Треба повернутись у моє дитинство. Мені було, мабуть, років десять, коли я зацікавилась фольклором, почала сама співати українські народні пісні, почуті в рідному селі Кримне Камінь-Каширського району, відчула красу різноголосся. А головне — ​побачила весільне дійство, яке запало в мою дитячу душу. У 1957 році я почала активно займатися збором того матеріалу, з якого вимальовувався весільний обряд. Працювала в школі села Качин Камінь-Каширського району, і жила тут баба Кладьба (так кликали Клавдію Михайлівну Логвинську), яка знала безліч пісень. Я й досі караюсь, мучусь, бо не встигла за різними домашніми клопотами записати все, що вона могла наспівати. А знала ця бабуня пісень до всякого випадку — ​веселого і сумного…
Власне, інтерв’ю Олександри Павлівни можна цитувати:

● Хустка — ​це атрибут заміжньої жінки, яка, за українською традицією, щодня мала бути з покритою головою;

● Дівчина в поліській сім’ї була перепоною для братів, бо ж батьки мали клаптик землі, який треба було поділити між дітьми. Через те брати й намагались видати сестру якнайшвидше заміж. Навіть збиткувались над нею. Чи не тому вона просила: «Свята Покровонько, покрий мою головоньку. Хоч сякою-такою онучою, аби дівкою не мучитись…»;

 У Гуті-Камінській під час його випікання столи накривають, як на весілля. Запрошують коровайниць, які будуть місити цей святий хліб.

● Весільний обряд не можна уявити без короваю…У Гуті-Камінській під час його випікання столи накривають, як на весілля. Запрошують коровайниць, які будуть місити цей святий хліб. Головне, щоб кожна з них була щаслива у сімейному житті — ​не розлучена, не вдовиця;

● Коли молоді приходять до хати після вінчання, то лине така пісня: «Вийди, мати, повітай, своїх діток поспитай, чи горіли свічки, як в’язали ручки. Чи горіли ясненько, як в’язали міцненько?..». Вважалося, що коли свічки під час вінчання горять спокійним полум’ям, то життя молодих буде щасливим;

● Під час сватання дівчина, яка відмовлялася вийти заміж за парубка, підносила йому цілого гарбуза. Це означало, що вона не хоче будувати з ним сім’ю, народжувати від нього дітей;

● У день весілля молода сідала на кожух і їй розплітали косу. За традицією, це робив молодший брат нареченої. У Піщаному Камінь-Каширського району, розплівши косу, брат віддавав куснички (стрічки) найменшій сестричці: «На тобі, сестронько, на тобі, щоб зазнала шлюбоньку ти собі».

«Традиції — ​це як намолена ікона, як рука предків, яка з глибини тисячоліть благословляє нас, сучасних», — ​говорила Олександра Кондратович, яка все життя схиляла голову перед цією іконою. 

Катерина ЗУБЧУК

Читайте також: ««Йдуть холоди, і треба потурбуватись, щоб у хлопців на передовій було чим зігрітися».

Реклама Google

Telegram Channel