
Над відновленням працює художник-реставратор Артем Погрібний з командою.
На Волині реставрують елемент древнього іконостасу Низкиницького монастиря, який знищив Петро Лебідь
Низкиницький монастир багатий своїм історичним минулим. На жаль, у 1987-1994 роках парафія зіткнулась з приходом Павла (митрополит УПЦ МП, ексочільник монастиря в Києво-Печерській лаврі, відомий, як «Паша-Мерседес» - РЕД.), саме він відзначився в історії руйнуванням даної пам’ятки архітектури
Під час його служіння в храмі було знищено унікальний бароковий іконостас XVIII століття. Наразі на реставрації у Нововолинську перебувають дві стулки царських воріт, що лишились від низкиницького іконостасу у жахливому стані.
Про це пише БУГ.

У Нововолинському історичному музеї реставрують царські ворота іконостасу XVIII ст. церкви села Низкиничі. Приблизно в 1991–1992 році отець Павло (Лебідь), прикриваючись ремонтними діями й «оновленням» храму заявив, що іконостас від древності зотліває й підлягає демонтажу.

Як розповів БУГу доктор філософії з історії та археології Юрій Велінець, фотоматеріали іконостаса датовані 1990 роком свідчать протилежне. Іконостас на світлинах у відносно хорошому стані й можливо вимагав лише деяких правок фахівця-реставратора. Проте, згідно з рішенням Павла, історичну цінність демонтували та спалили.
«Ви його викинули через невідповідність канонам РПЦ і замінили іншим, характерним для російських церков, а не з причини ветхості. А згадайте фамільні герби Адама Кисіля на внутрішніх стінах храму, які пережили польську, першу московську, німецьку, другу московську окупації. Населення їх рушниками закривало від лихого ока «шкідників»-завойовників. Від Вашого ока не змогли вберегти історичну цінність», – опубліковане викриття у відкритому листі звернення до о. Павла від краєзнавця Зосима Колбуна.

Сьогодні ж збереглися лише царські ворота з іконостаса, які нині знаходяться в Нововолинському міському історичному музеї на реставрації.
«До них було неможливо доторкнутись», – художник-реставратор Харківської фiлiї Національного науково-дослідного реставраційного центру України Артем Погрібний зазначив, що Царські ворота були у жахливому стані.

«Ми закріпили усі деталі, видалили нашарування фарби. Зараз усі фрагменти підготовленні до монтажу. Якщо десь не буде змоги склеїти частинки Царських воріт, тоді ми їх закріпимо на «щит», – розповів реставратор.

Зазначимо, що в музеї на реставрації перебувають дві стулки Царських воріт Низкиницького іконостасу, права – у жахливому стані. На думку Юрія Велінця, вона тривалий час перебували у неналежних умовах зберігання. Очевидці розповіли історикам, що стулки лежали або у дзвіниці, або у підземеллі.
Після завершення чистки правої стулки іконостаса, реставратор встановив, що впродовж всього часу вона була перефарбована п’ять разів. Тексти на Євангеліях спочатку були написані латинською мовою, а вже 20 сторіччям перемальовані кирилицею.
«Перефарбовані зображення були зняті та відновлено оригінал часів уніатства», – додав Артем Погрібний.
Тобто, до цього часу з історичних цінностей Низкиницького монастиря збереглись лише бюст Адама Киселя, фрагмент амвона, «Тайна вечеря» та стулки Царських воріт.
Царські ворота у Нововолинський історичний музей принесла перша директорка у 1997 році. Права стулка дотепер була у вигляді фрагментів та тривалий час лежала у ящику «до кращих часів». Всі елементи даної стулки були понищені жуками-точильниками та піддані волозі. Майже рік тривала робота з відновленням початкового вигляду царських воріт.
Артем Погрібний також розповів, що наразі триває останній етап реставрації, залишилось змонтувати усі елементи та доєднати до лівої стулки. Експонат планують виставити у музеї.
