Курси НБУ $ 41.10 € 44.63
Музей на Волині поповнився відреставрованою іконою XVIII століття, яку знайшли у храмі одного із сіл області

На той час вона була в аварійному стані, забруднена, зі значними осипами фарбового шару та левкасу, пошкоджена жуком-деревогризом.

Фото: Фейсбук.

Музей на Волині поповнився відреставрованою іконою XVIII століття, яку знайшли у храмі одного із сіл області

Напередодні Міжнародного дня музеїв спеціалісти Львівської філії ННДРЦ України вже вкотре працювали у музеї Волинської ікони, рятуючи пам’ятки іконопису та дерев'яного різьблення

Цього разу вони приїхали з цінним подарунком. Завдяки професійній роботі реставраторів Мар'яни Баліцкої і Марії Берко колекція музею поповнилася процесійною іконою (т.зв. феретрон) XVIII ст. з унікальними, як для Волині, сюжетними композиціями.

Про це повідомляють у Музеї волинської ікони.

У 2013 р. ікона була віднайдена у церкві Собору Пресвятої Богородиці с. Забороль Луцького району. На той час вона була в аварійному стані, забруднена, зі значними осипами фарбового шару та левкасу, пошкоджена жуком-деревогризом, були втрачені підніжжя і одне бічне різьблене крило.

В цілому феретрон має традиційну форму, що дозволяла розміщувати його у храмі й використовувати під час хресних ходів. З одного боку ікони змальований образ Новозавітної Трійці, символічне втілення християнського догмату про єдність трьох іпостасей Бога в особі Бога Батька, Бога Сина – Ісуса Христа і Духа Святого у вигляді білого голуба. Зображення займає верхню частину ікони і символізує божественний світ і звершення вищого небесного суду. Батько і Син тримають скіпетр, який стоїть на земній кулі і споглядають вниз, на землю, де у вогні спопеляються грішники. Зображення геєни вогненної є одним із елементів іконографії Страшного суду, який був обов’язковим у кожному храмі, як наочне нагадування про ведення праведного життя.

Інша сторона феретрону зберіглася набагато краще. Тут зображена тема «Непорочне Зачаття Пресвятої Богородиці». У середньовічному мистецтві образ Апокаліптичної Мадонни був досить поширений. Діва Марія представлена як «чесніша херувим і славніша серафим», яка породила Сина Божого. Ісус хрестом вражає змія, символічно перемагає зло і відкриває людям шлях до спасіння. Якщо на світлому тлі ікони, у хмарах, зображені миловидні херувими, то змія з вогненною пащею, крилами і кігтями на лапах, оточують занепалі ангели, слуги сатани. У книзі Одкровення (Одкр. 12, 17) Марія згадується як цариця з короною і 12 зірками на голові, «зодягнена у сонце», а під ногами її місяць. Зірки зображені на тлі ікони, а вся постать Діви постає у сяйві, як символі «сонця правди», вчення Спасителя. У наверші феретрону з обох боків присутні зображення білого голуба, як символ Духа Святого і Всевидюче око у трикутнику, як символ-алегорія Божественної присутності і споглядання свого творіння на землі.

Навіть незважаючи на втрати, відреставрований феретрон, що наповнений особливим світлом віри у перемогу добра над злом, зацікавить оригінальним втіленням символічних образів.

Новини та корисна інформація – швидко, оперативно, доступно!​ Приєднуйтесь до нашого Телеграм-каналу  Волинь ЗМІ

Читайте також: У Луцьку високими нагородами за професіоналізм та милосердя відзначили медиків.

Реклама Google

Telegram Channel