Курси НБУ $ 41.26 € 44.98
Музей волинської ікони поповнився новим експонатом

Ікона «Богоматір Годувальниця».

Фото ілюстративне / facebook.com.

Музей волинської ікони поповнився новим експонатом

Лучанка Жанна Карватська завітала до музею, щоб передати на збереження ікону «Богоматір Годувальниця»

Такі ікони називали «фолежними» тобто прикрашеними фольгою.

Про це інформує Музей волинської ікони.

Ікона наштовхнула на роздуми про необхідність збереження творів наївного мистецтва радянської епохи 1940 -1960-х рр., які кустарно виготовлялися в богоборчій державі, коли віруючі люди переважно не боролися з системою, а просто жили та вірили, прикрашаючи своє життя образами, які з любовью оздоблювали доступними на той час матеріалами. Домашня ікона того часу заслуговує на увагу, адже мала свої традиції виготовлення і декорування.

Можна простежити, коли у майстрів з'явилася щільна фольга, а коли парафінові квіти та саморобні квіточки на дротяних ніжках, обмотаних гофрованим папером; фабричні штучні квіти та мішура або прикраси з дрібно нарізаного дроту, залитого епоксидною смолою. За основу зображення бралися старі літографії, фотокопії картин на релігійну тему, які були чорно-білі або розфарбовані, рідше – писані іконки, які поміщали в центрі дерев'яного кіота та декорували різними матеріалами. «Коштовний оклад» імітували з допомогою фольги певної щільності, коли вона закінчувалася, використовували тонку фольгу з пачок чаю.

Модернізація радянської молочної промисловості у 1960-ті р., коли на підприємствах пляшки з молочними продуктами почали запечатувати фольгою різних кольорів, дала можливість кустарям використовувати щільну фольгу для окладів ікон. Саме така фольга використана в оздоблені ікони «Богородиця Годувальниця», тобто сріблястий виворіт стрічки з фольги червоного кольору.

Центральним образом є кольорова літографія – копія зображення Мадонна з зеленою подушкою Андреа Солярі. Такі літографі на той час були поширені у Польщі.

На жаль, ікони радянської епохи не були предметом зацікавленості музеїв, адже ми в експедиціях звертали увагу тільки на давні твори мистецтва, а наївна хатня ікона залишалася на горищах церков. В родинах такі ікони були дорогі для старшого покоління, а нащадки не бачать у старих образах, прикраси яких розвалюються, відклеюються та вицвітають, жодної художньої цінності.

Новини та корисна інформація – швидко, оперативно, доступно!​ Приєднуйтесь до нашого Телеграм-каналу  Волинь ЗМІ

Читайте також: Волинським воїнам передали обладнання, яке допоможе краще бачити та нищити ворога.

Реклама Google

Telegram Channel