На Волині з’явилися новоявлені «святі»
Щоправда, реакція на їхні «образи» у жителів Луцька виявилася вкрай негативною. Воно й не дивно, адже висновок – очевидний: хто із «крутих» давав гроші на церкву, – того і зобразили на фресках головного храму ПЦУ. Які там зображення воїнів-Героїв?!!
У ці дні чи не всі ЗМІ Волині повідомили: в обласному центрі, у верхньому храмі Кафедрального собору Святої Трійці, на стінах зобразили відомих волинських бізнесменів.
На фресках можна легко впізнати бізнесменів-будівельників Віктора Чорнуху і Леонтія Іванішина. Також – власника агропідприємства Євгена Дудку. А ще – і нардепа-олігарха Ігоря Палицю, який відверто плював на думку своїх виборців у Луцьку, адже вже понад рік не ходить на засідання Верховної Ради.
Але митрополитові Михаїлу, очевидно, головне, щоб Ігор Петрович Палиця давав гроші, а «грішок» лідеру партії «За майбутнє» щодо невідвідування парламенту він якось відпустить на сповіді. Ще й потім, якщо треба, допоможе з агітацією, коли малозабезпеченим лучанам роздаватимуть «політичну гречку»…
У коментарі виданню misto.media іконописець собору, диякон Юрій Гетьманчук заявив, що список меценатів для зображення як рекомендацію надавав керівник Волинської єпархії ПЦУ, митрополит Луцький і
Волинський Михаїл. Загалом у списку було 12 людей.
«Місце вибране таке, щоб воно не стосувалося ікон, не йшло в композицію до сюжетів із християнства. Верхня сфера (оздоблення стін) йде відносно Христа і Бога, а нижні ряди – кіоти святих, які удостоєні, то ці портрети ми якраз в тому місці зображуємо. Тут вони найменше проглядаються з храму, хто знає, де є те місце, той побачить. На стінах собору зображають ктиторів (людей, за кошти яких збудовано або заново убрано (іконами, фресками) православний храм чи монастир), це – давня традиція», – додав іконописець.
Воїни ЗСУ, звісно, грошей на таку честь не мають, і тому не потрапили до списку...
Утім, після вкрай негативної реакції лучан, зображення нардепа Ігоря Палиці зникло.
Як це сталося, пояснив міський голова Луцька Ігор Поліщук у фейсбуці:
«На моє переконання, є більш доречні способи подякувати меценатам за внесок у відбудову храму, аніж зображати їх на фресках.
Питання знаходиться в площині морально-етичних правил та уявлень про релігію кожного особисто.
Щодо релігійного аспекту та правил розпису собору – не володію достатньо цією темою, то ж коментувати не буду.
Окремо хочу зазначити, що про існування фрески зі своїм зображенням Ігор Петрович Палиця дізнався від мене більше місяця тому, коли я побачив її в соборі. Він одразу ж попросив її забрати, оскільки, на його думку, це порушує Божі заповіді та суперечить морально-етичним принципам. На наступний день фреска була демонтована».
«Я не можу собі уявити, щоб людина, парафіянин собору, піднявши догори свій погляд, взорувала там сучасного луцького бізнесмена, а не мученицький або ж ангельський чин».
Відреагував і засновник групи компаній ТМ «ВІЛІЯ» Євген Дудка, який на своїй сторінці у фейсбуці написав, що це зображення стало для нього несподіванкою, гроші за це він не платив і вимагає забрати свій портрет із храму. Його пріоритети – «розбудовувати економіку України, розвивати Волинь, зокрема – агросферу», а в головному храмі ПЦУ мають зображувати воїнів-Героїв.
Тим часом митрополит Львівський і Сокальський ПЦУ Димитрій (Рудюк) поділився роздумами щодо фресок із бізнесменами, які зобразили на стінах кафедрального собору Святої Трійці у Луцьку. Священнослужитель зауважив, що історія церковного малярства знає зображення на стінах храмів їх патронів та меценатів. Наприклад, в Успенському соборі Києво-Печерської лаври на стіні у лівій частині зобразили князів-ктиторів
Острозьких та Сангушків. Відтак вони мають своє сакральне місце у цьому стінописі. До певної міри для них відвели цей мирянський світський куточок. Є такі самі ктиторські зображення і у Михайлівському
Золотоверхому соборі (бічний Варваринський вівтар). Під Покровом Божої Матері на західній стіні зображені гетьмани-ктитори та інші сановиті люди.
Проте, на його думку, у центральному соборі Луцька допустили ряд помилок із теперішнім розписом.
«Я нікого не берусь судити і критикувати – ні тих, хто спонукав до таких зображень, ні того, хто був автором задуму, ні тих, хто там зображений. Порушення сакрального стінописного канону полягає в тому, що зображення цих людей занесене вгору, де має бути намальована Небесна Церква з її небожителями, тобто святими та ангельським світом, – процитувало його видання Insider Media. – Я не можу собі уявити, щоб людина, парафіянин собору, піднявши догори свій погляд, взорувала там сучасного луцького бізнесмена, а не мученицький або ж ангельський чин. Меценатам у соборі можна було знайти інше місце, наприклад, там, де продаються свічки, або ж поряд із зображенням Страшного Суду, якщо таке є у храмі. Або ж взагалі розмістити якось у каноні розпису західної стіни! Це було б правильно!».
Також він наголосив, що є недоречним порівнювати сучасних бізнесменів- меценатів із княжим чином давньої України, якого здебільшого зображували на стінах після того, як відійшов у засвіти і левову частку свого майна заповів, наприклад, – Лаврі.
P.S. Нашумілі фрески на стінах центрального собору Луцька замалювали.
Василь КІТ.
Читайте також: Чи будуть і в нового голови Волинської ОВА заступники, яких підозрюватимуть у корупції?