«Практика накладання санкцій на громадян України – глибоко хибна, аморальна, корупційна, вона розбещує абсолютною владою».
Превентивні санкції. Що далі – суди Лінча, тотальне беззаконня?
У цій історії з превентивними санкціями проти Порошенка бентежить, м’яко кажучи, все: і те, що санкції застосовуються до громадянина України, і те, що вина доведена не була, і те, що всі обвинувачі дружно скидають з себе відповідальність, киваючи на особите розпорядження Президента Зеленського. Куди ми котимося?
Кейс превентивних санкцій на Порошенка небезпечний тим, що насправді це – не про Порошенка, а – про кожного з нас.
Зараз ми спостерігаємо цинічну технологію нормалізації позасудових вироків. Мета – зробити нормою накладення санкцій з арештом і конфіскацією майна без вироку суду особисто Президентом Зеленським.
Для того, щоб суспільство не бунтувало проти беззаконня, до позасудових вироків його привчають повільно. Спочатку санкції накладають на справжніх покидьків на кшталт Шуфрича чи Медведчука. Їх нікому не жаль і суспільство повільно звикає, що позасудові вироки хоч і незаконні, але – справедливі.
Потім без суду забирають у олігархів телеканали. Народ знову мовчить, бо нікому не шкода Ахметова і Коломойського – і ніхто не буде за них вписуватися.
Тепер, коли традиція позасудових вироків сформована, у Зеленського взялися і за політичних конкурентів. Причому, почали не з Притули, а з політика з високим антирейтингом – Порошенка. Розрахунок – на те, що його теж більшості буде не шкода і ніхто не буде за нього вписуватися.
І тут варто подумати, що буде далі. Бо, якщо ви думаєте, що на Порошенкові Зеленський зупиниться, то мушу вас розчарувати. Ні, не зупиниться! Санкції, як інструмент покарання без суду, дуже ласий інструмент впливу. Бо це – дуже зручно: не подобається тобі людина – ти оголошуєш її ворогом народу, забираєш майно, не дозволяєш балотуватися. Гітлер і Сталін взагалі вбивали.
Чому я проти цього? З двох основних причин. Перша причина: на мою думку, коли посадові особи держави звинувачують громадянина, вина має бути доведена. Інакше у громадянина немає шансів захистити себе проти держави. Бо держава має армію, поліцію, а громадянин не має нічого. Саме тому, на мою думку, держава не має права карати громадян, якщо вина не доведена в суді. На відкритому, публічному процесі з дотриманням правил, процедур, можливості змагальності обвинувачення і захисту. Тільки це є гарантією, що не постраждають невинні.
Друга причина: якщо продовжити практику накладання санкцій без рішення суду, рано чи пізно прийдуть за кожним із нас. Це – тільки питання часу, коли після Зеленського санкції почне накладати Єрмак, потім – Татаров, Арахамія – і так до голови сільради. В якийсь момент ти прокинешся, а твоя корова потовкла грядки сільському старості. І після обіду до тебе прийшла поліція забрати корову й переписати город на старосту, бо він наклав на тебе санкції.
Тому маю переконання, що практика накладання санкцій на громадян України – глибоко хибна, аморальна, корупційна, вона розбещує абсолютною владою. Якщо є претензії – людину має судити суд і ніяк інакше. Бо ми дуже скоро прийдемо до феодалізму, де в кожному районі буде свій суд Лінча, а щоб вижити, треба буде весь час ходити з пістолетом.
Сергій МАРЧЕНКО, засновник рекрутингової агенції «Борщ», експерт ринку праці.
Читайте також: Захисники волинської 14-ї ОМБр розбили російську техніку на Куп'янському напрямку (Відео).
